Visa vs. Mastercard

Monitor rovatunkban ezentúl sajtószemlével is foglalkozunk, így tömör és könnyen érthető információkhoz juthattok a külföldi szakmai oldalakról. Természetesen nem helyettesíteni, hanem összefoglalni szeretnénk az ott leírtakat, hogy kedvet csináljunk egy alaposabb olvasáshoz.
 
 
Bankkártya-kommunikáció válság idején
 
Fekete péntek, vagyis Black Friday a Hálaadás utáni első nap az Egyesült Államokban. Ez egyben a karácsonyi szezon első napja, amikor a kereskedők hatalmas árengedményekkel várják a vásárlókat. Az eladásokat tekintve ez az év legerősebb időszaka, amelytől az eladók mellett a bank- és hitelkártya szolgáltatók is nagy hasznot remélnek. A marketingköltések első féléves visszafogása után a két legnagyobb márka, a Visa és a Mastercard a második félévben visszatértek a reklámpiacra.
 
De vajon mi is volt az oka az első félév szolidságának? A cégek valószínűleg úgy érezték, hogy a válság miatt nem célszerű túl sokat reklámozni magukat, nehogy úgy tűnjön, hogy féktelen költekezésre csábítják az amúgy is rossz pénzügyi helyzetben lévő embereket. Pénzügyi szolgáltatáként amúgy is felelősnek tartották őket az állampolgárok a válság kialakulása miatt, s ezért inkább meghúzták magukat egy időre. Mindezen kihívások tükrében vajon hogyan alakították marketingkommunikációs- és médiastratégiájukat? 
 
Rövid összefoglalónk következik Antony Young, az Optimedia elnökének cikkéről, amelyet az Adage közölt.
 
Visa – Változtatni kell
 
Elsőként fontos megállapítani, hogy mindkét márka jelentős változtatásokat eszközölt a reklámstratégiáján. A Visa megújította a „Life takes Visa” szlogenjét, melyet a „Go” szóra cserélt: „More people Go with Visa”. Mindez azért történt, mert nem akarták nagy vásárlásokra csábítani az embereket, helyette inkább a mindennapi költekezésekre és az élet fontos pillanataira fókuszáltak. Márciusban került adásba az első ilyen spot, melyben az egész évre leszerződtetett, közkedvelt filmszínész, Morgan Freeman volt a narrátor.
 
A másik jelentős változtatás pedig az intenzív sport-szponzoráció volt, hiszen támogatják a Téli Olimpiát, a FIFA-t, az NFL-t, a Kentucky Derby-t, a Nascar-t és az MLS-t is. Ez a felsorolás már önmagában is tekintélyes anyagi támogatást feltételez.
 
Mastercard – Régi szlogen, új irány
 
A „Priceless” kampány immár 12 éve jelent egyet a Mastercard nevével. A Visával ellentétben ők megmaradtak ennél az üzenetnél, de változtattak a fókuszán: a vásárlói érzékenységet és felelős költekezést helyezték középpontba a nehéz időkben. A tavasszal indult „Jeans” kampányban olyan ikonikus alakokat használtak, mint például Marlon Brando és Marilyn Monroe. A spotok végén pedig ott volt a fősor: „Egy tökéletes farmer – Megfizethetetlen.”
 
És a sztárparádé itt nem ért véget. Az ünnepi kommunikációban olyan nagy neveket használtak, mint Peyton Manning (amerikai footballjátékos) vagy Alyson Hannigan (Amerikai Pite, Így jártam anyátokkal), akik a márka „Megfizethetetlen Ajándék Kereső” online szolgáltatását reklámozták.
 
Kommunikáció médiumok szerint
 
Íme, egy gyors összegzés a márkák által használt médiumokról, és a ráfordított költségekről. A pontos adatokat, példákat és Antony Young értékelését megnézhetitek az Adage oldalán.
 
TV
 
Az első kilenc hónapban a Visa 129 millió dollárt (médiabüdzsé 58%-a) költött el a kábel és hálózati tévéknél. Kommunikáltak promóciót, melyben utazásokat lehetett nyerni a SuperBowl-ra és a Téli Olimpiára, valamint tv műsorokat szponzoráltak. Minden megjelenés a „Go” üzenet köré volt építve.
 
A Mastercard 100 millió dollárt (a büdzsé kétharmada) hagyott ott arányosan a hálózati, kábel, a spot és a syndication csatornáknál. Számos megjelenésük volt a sportközvetítések és a filmdrámák környékén.
           
Print
 
A Visa a költségvetésének ötödét költötte el különféle tematikájú magazinokban, melyekhez mindig hozzáigazította a kreatívot és „Go with Visa”üzenetet.
 
A Mastercard a nyomtatott sajtót leginkább a B2B kommunikációjának támogatására, a Word MasterCard kártyájának népszerűsítésére, illetve a „Farmer” kampány indításánál használta a nyomtatott sajtót.
 
 
Online
 
Mindkét cég számottevően meghaladta az előző évi online reklámköltését. A súlyos dollármilliók legfőképp a keresőmarketingre, social média aktivitásokra és honlapok gyártására ment el.
 
A Visa egy rendkívül kreatív bannerkampánnyal népszerűsítette magát, illetve egy külön microsite-ot is létrehozott. A Mastercard pedig a már említett ajándékkereső alkalmazással örvendeztette meg az embereket – mindezt kiegészítve közösségi funkciókkal.
 
Social Média
 
A Visa egy Youtube-os akcióval, a Mastercard pedig egy Facebook-os alkalmazással próbálta belopni magát a közösségek szívébe.
 
Mobil
 
A Visának sikerült ötletesen beleépülni egy már sikeresen működő iPhone alkalmazásba, míg a Mastercard egy saját alkalmazást készített.
 
Összegzés
 
Mindkét márka nagy kreativitásról és szakértelemről tett tanúbizonyságot, de Antony Young szerint a Visa mégis jobbnak bizonyult néhány területen a versenytársával szemben. A szakértő szerint nagyon jó és minden médiumra okosan integrált a „Go” kampány – legyen szó tévéről, promócióról, online megjelenésről, B2B kommunikációról vagy szponzorációról. És, hogy mit gondol a Mastercard-ról, azt elolvashatjátok az Adage cikkben.

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr172684792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsírfeka wc-teszt.blog.hu · http://wc-teszt.blog.hu 2009.12.03. 21:51:17

csak egy valamit mondon meg nekem valaki: miért válasszak Visa-t vagy Mastercardot?
ezen már régóta gondolkodom, és nem jöttem rá (átlagjúzer vagyok kpfelvét és vásárlás itthon)

előre is köszi

gondolom nem vagyok sikeres, zsidó vagyok, miért van kártyám stb:)

GPS fun 2009.12.03. 22:20:55

Nem sok köze van az iPhone-hoz, gondolom csak azért emelték ki a főoldalon ezt a jelentéktelen részt mert sok találatot hoz....

Zsírfeka wc-teszt.blog.hu · http://wc-teszt.blog.hu 2009.12.03. 23:06:44

@pblog: köszi, de miért bírod jobban?:)
erre keresem a választ
hitelkeret? több helyen fogadják el? stb?

fakoffer 2009.12.03. 23:11:19

A Visa USD, a Mastercard EUR elszámolású, ezért Európában általában jobb a Mastercard: egy konverzió megspórolható vele.

Art Mooney 2009.12.03. 23:22:04

@Zsírfeka: netes vásárláshoz jó. a visa amúgy dolláralapú, a mastercard euróalapú, így azt válaszd, amelyik zónában többet mozogsz/mozognál. nem muszáj hitelkártyát kiváltani, lehet dombornyomott (! fontosch) betéti kártyát is, és akkor nem kell a hitelkerettel se szívni.

Von Schwartz, ha kérhetem 2009.12.04. 00:07:07

Nem teljesen pontos az hogy a VISA csak USD alapú a MC meg csak EUR. A módszerük egy ideje az, hogy EUR zónában (tehát ahol euró a fizetőeszköz) mindketten EUR devizában küldik be a terhelést a bankodnak aki átváltja HUF-ra, euró övezeten kívül ugyanez USD-ban. Sokkal jobban meg tudod spórolni a konverzióból eredő esetleges buktát (de van esély nyereségre is, csak kisebb), ha eleve EUR vagy USD számlához rendeled a kártyádat. Ami lehet bármilyen igazából.

Arra figyelj, hogy Európán kívül akad olyan hely, ahol nem örülnek a nem dombornyomott (unembossed) kártyának, sőt a kontinensen is egyes autóbérléseknél, hotelekben még jobb a dombornyomott, de amúgy hátránya semmi a nem dombornyomottnak. Neten is simán működik ami nem Visa Electron (sőt van hogy az is).

A többi esetleges különbség (van-e utasbiztosítás ehhez vagy ahhoz, mennyibe kerül, stb ...) az a bankodon múlik, válassz körültekintően.

Még valami. A dombornyomott kártyát ha elhagyod, általában sokkal drágább a letiltása mint a nem dombornyomottnak. Saját gyakorlatból mondom, ez 1000 HUF és 10000 HUF.

brlv24 2009.12.04. 02:04:08

Ha valaki sokat jar kulfoldre az figyeljen arra, hogy legyen chip a kartyan. Ny-Europaban mar sok helyen csak azt fogadjak el.
Tapasztalat...

Erdőtársulás 2009.12.04. 08:30:07

Az sem mindegy, hogy a bankod melyiket bocsátja ki. Persze lehet menni hitelkártyáért más bankba is, de azonnali befizetés-jóváírás miatt nem nagyon érdemes.
Hazánkban a VISA idén valamennyire visszaszoulóban van, jobban szeretik a bankok a MASTERCARD lapocskákat.

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.12.04. 09:13:59

Ez jól jött volna a szakdolgozatomhoz :)

ampelmann 2009.12.04. 09:29:51

@Art Mooney: Ha magyarorszagi hitelkartyat nezel akkor tokmindegy az elszamolas alapja, mert forint alapu a kartyad! Es mindket tarsasagnak sajat arfolyama van, ami - jelen esetben - a forinthoz viszonyitott arfolyama elterhet, modosulhat.
pl: amerikai bank hitelkartyajaval torteno EUR koltest eloszor atvaltja USD-re es azt HUF-ra. Tok mindegy hogy VISA vagy ECMC, bar itt az adott tarsasag USD arfolyamat nezi majd. Tehat EUR-t koltesz atvaltja USD-re es azt HUF-ra. NAgyreszben teljesen mindegy, elfogadast nezve lehetnek elteresek, es bankonként dijszabasban is.
Nekem van ECMC es VISA hitelkartyam is, mas mas banknal. futottam mar bele magas tatraban csak ECMC elfogadohelybe. De valamelyik legitarsasag is kevesebbet szamolt fel VISA eseten hk dijnak mint ECMC eseten. Szoval ez teljesen szubjektiv...

nemeseri 2009.12.04. 09:33:16

A dombornyomott kártyát biztosan elfogadjak mindenhol. És a neten is tudsz vele fizetni. A regi visa electron-t néha ausztriában sem fogadták el..

Arról nem is beszélve, h egy jobb banknál minimál plusz költsége van.

brlv24 2009.12.04. 09:42:43

@ampelmann:
Igazad van hogy szubjektiv, viszont ott tvedsz, hogy a Masercard EUR alapu, igy ha nyugat europaban vasarolsz jobb esetben csak egy konverzio van, EUR-HUF. Visa eseten EUR-USD-HUF.
Az elmult evekben nem tudom ez mennyire valtozott meg, de meg 2-3 eve biztos igy volt.
Ennek ellenere nem gondolom, hogy ez barmit is szamitana. Sokkal kellemetlenebb, hogy bizonyos esetekben epp azt a kartyat nem fogadjak el, ami epp nalad van.

Coyote82 2009.12.04. 09:47:53

Evek ota VISA kartyam volt. Mexikoban is tudtam hasznalni, viszont Lengyelorszagban keresgelhettem az automatakat... A MasterCarddal nincs ilyen gondom Europaban, nagyon nepszeru. A koltsegekben nem latok kulonbseget... viszont az Okoskartya-dolog nagyon tetszik, igy egyetlen kartyaval kezelem a bankszamlamat es a hitelkartyamat, raadasul dombornyomott, ugyhogy a neten se gaz.

Basszus igy visszaolvasva olyan mintha reklamoznek, pedig nem :) csak pozitiv tapasztalataim vannak a MasterCarddal.

Zsírfeka wc-teszt.blog.hu · http://wc-teszt.blog.hu 2009.12.08. 22:33:31

köszönöm mindenkinek a tájékoztatást, asszem mostmár sokkal okosabb lettem:)
összefoglalva fontos az elfogadás: többnyire európában járok (európán kívül még nem voltam:)) és ott a mastercard az olasz
ha megyek máshova, a visa is elég olasz
esetleg dupla átváltási költség van-lehet, de lehet hogy már nem
én norvégiában használtam a visa-t az északi sarkkörtől 500 km-re északra, egy saami kunyhóban, nekem ez volt a legjobb:)
süti beállítások módosítása