Kovács Tamás

 

„Európa sok országában már komoly intézkedéseket hoztak annak érdekében, hogy csökkentsék a válság autóipari hatásait.”
Interjú Kovács Tamással – a GM magyarországi vezérigazgatójával 
 
A hazai autópiac 43%-kal csökkent az első negyedévben. Az Opel és a Chevrolet márkákat ez hogyan érintette, milyen eredményeket értek el idén?
Három hónap telt el 2009-ből, így első negyedéves statisztikával tudok szolgálni. Nagyobbik márkánk, az Opel szép növekedést tudott felmutatni a tavalyi év első negyedévéhez képest és 14%-os piaci részesedéssel az Opel a vezető személygépkocsi márkává lépett elő a hazai személygépkocsi piacon.
A Chevrolet abban a szegmensben van jelen, amely sokkal jobban ki van téve a válság hatásainak, mivel az ügyfélkörét a válság érzékenyebben érinti. Itt a piaci részesedésünk 3,6 százalék és valamelyest csökkent.
 
A Chevrolet az előző évben még kimagasló növekedést tudott felmutatni. Ez a lendület ilyen gyorsan elfogyott?
A tavalyi évben a Chevrolet agresszív kereskedelempolitikát folytatott és az új modellek sikeres bevezetésével, másrészt jelentős marketingtevékenységgel az egyik legnagyobb százalékos növekedést produkálta az autómárkák között.
Az első negyedévben tapasztalt visszaesés egyértelműen a válságnak köszönhető. A fizetőképes kereslet csökkenése egyrészt a fogyasztói bizalom és reáljövedelmek csökkenéséből, másrészt a fogyasztási hitelek változásából adódik. Az elmúlt években nagyon éles verseny alakult ki a pénzügyi termékek piacán – pl. tízéves futamidő, nulla százalékos kamat – és ez a reális magyar vásárlóerőhöz képest talán kissé túlfűtött piacot generált. Az év második felében a pénzügyi és gazdasági válság hatása hónapról-hónapra egyre erősebben érződött. A pénzügyi források, hitelek egyrészt beszűkültek, másrészt megdrágultak, így az ügyfeleknek kínált pénzügyi konstrukciók hirtelen megfogyatkoztak és jelentősen megváltoztatták a vásárlási kedvet a magyar gépjárműpiacon. Ezért, sokan, akik eddig gépjárművet akartak vásárolni, mára úgy gondolják, hogy gépjárművűk lecserélését késöbbre kell halasztani. A Chevrolet is veszített tavalyi lendületéből, de úgy gondolom, hogy a Chevrolet Cruze segít visszaszerezni a tavalyi piaci részesedést.
 
Minek köszönthető akkor, hogy az Opel ilyen helyzetben is tudta növelni részesedését?
Az Opel márkánk nagyon hosszú idő óta kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt, az elmúlt években folyamatosan 12%-os piaci részesedés közelében teljesít a személygépkocsi piacon.
Minek köszönhető ez? Modelljeinkre jellemző a német precizitás, megbízhatóság, praktikusság, a családi igényeknek megfelelő kínálat. Gépjárműveink nem igényelnek sok karbantartást, fenntartási költségük alacsony és használt autóként jól tartják értéküket. Az ügyfelek kiszolgálását egy nagyon erős, szakmailag felkészült márkakereskedői hálózat segíti. Mindezeknek köszönhetően nagyon stabil az ügyfélkörünk, a magyarországi autóparkból a legnagyobb volumen, több mint négyszázezer gépjármű Opel márkájú.
2008 év végén jelentős gépjárműmennyiséget hoztunk az országba, relatíve alacsonyabb árfolyamon. Így idén magas készlettel rendelkeztünk a tavalyi évről és lehetőségünk adódott az ügyfeleknek vonzóbb áron gépjárműveket kínálni.
 
Mennyi van még a tavalyi készletekből?
A tavalyi modellek az első negyedév végére nagyrészt elfogytak, de néhány márkakereskedőnknél biztosan lehet még találni.
 
Ez mindkét márkára vonatkozik?
Igen mindkét márkánál kerestük a megoldásokat, hogy az ügyfelek vásárlóerejéhez mérten tudjunk megfelelő terméket, árazást kínálni.
 

Melyek azok a promóciós eszközök, üzenetek és csatornák, amiken keresztül a legsikeresebben lehetett megfogni a fogyasztókat?
A közel 45 százalékos piaci visszaesés nyílván hatással van minden márka reklámköltésére. A reklámozásra fordított pénzeket vissza kell fogni, és ezért meg kell keresni, hogy mik azok a hatékony megoldások, amivel el tudjuk érni az ügyfeleket. Ilyenkor úgy kell tudni célozni, hogy az üzenet még jobban fókuszálva azokhoz jusson el, akik most potenciális vásárlóink lehetnek.
Az Opelnél a január az Insignia jegyében telt el és kiemelt programja volt az egész első negyedévnek. Az Insignia márkánk új zászlóshajója. Erős kampánnyal vezettük be, mert az új modell új korszakot nyit a márka történetében. A korábban említett értékeket testesíti meg: német precizitást, minőséget, megbízhatóságot. Ez kiegészült egy olyan új dinamikus formavilággal, ami szintén megújulást jelentett a márkának. Az Insignia megjelenését a szakmai sajtó ovációja kísérte. Megkaptuk az Év Autója díjat, de legalább ennyire fontos, hogy az érdeklődőknek és a vásárlóknak is nagyon tetszett.
Az emberek válság idején nem akarnak autószalonokba járni. Ennek ellenére az érdeklődők az Insignia kedvéért jelentős számban látogattak el a szalonokba, ami nagyon pozitív hangulatot generált a márkakereskedésekben. Ebben a gazdasági helyzetben ez mindenképpen az Opel nagy sikerének tekinthető.
A negyedév másik fontos feladata a megfelelő piaci eredmény elérése volt, amit a tavalyi készletek értékesítésére alapoztuk. A kommunikációban a TV mellett jelentős szerepet szántunk a digitális médiának. A tavalyi évben is jelentős digitális médiahasználók között voltunk, de az idei évre ez még fontosabbá vált. Marketingtevékenységünk kiemelt része a saját ügyfélkörünkkel való intenzív kapcsolattartás, amely fontos szerepet kap minden kampányunkban.
 
Említetted a digitális médiát. Miért támaszkodtok jobban erre az eszközre?
Egyértelműen a targetálás lehetősége miatt, illetve azért, mert kifejezetten költséghatékonynak bizonyult.
 
Mikortól indulhat meg a fellendülés a piacon és mik ennek a feltételei?
Úgy gondolom, hogy Magyarország   gazdasági és pénzügyi helyzetéből adódóan, rövidtávon jelentős gépjárműpiaci növekedés nem várható.
További piaci csökkenést eredményez az árfolyamváltozásból adódóan a fogyasztói árak emelkedése. A vásárlók számára viszont jó hír, hogy a márkák jelentős versenyhelyzete miatt, nem drágultak annyira, mint amennyi az árfolyamból adódna.
Európa sok országában már komoly intézkedéseket hoztak annak érdekében, hogy csökkentsék a válság autóipari hatásait. Németországban, Franciaországban, Ausztriában, de még a szomszédos Szlovákiában is autócsere programokat indítottak, amelyek nem csak a gazdaságra vannak pozitív hatással, hanem lehetővé teszik az idős autók kivonását és helyettesítését környezetkimélő gépjárművekre. Fontos lenne egy ilyen program bevezetése Magyarországon is, mely az előbb felsorolt pozitívumok mellett munkahelyek megvédését is biztosítaná. 
 
Mit lehetne tenni Magyarországon a gazdasági válság kezelésével kapcsolatban?
Határozott és fájdalmas intézkedésekre van szükség. A nemzetközi tapasztalatok alapján meggyőződésem viszont, hogy a költségvetés kiélezett helyzete ellenére az adók számottevő csökkentése is egyértelműen indokolt.
 
A finanszírozásra van ráhatásotok?
A bankok önálló jogi személyek, saját üzletpolitikával. Maguk határozzák meg, milyen feltételrendszer mellett tudják a magánszemélyek vásárlásait finanszírozni.
 
De közben mégis partnereitek, hiszen van sok közös ügyfeletek, aki már vásárolt és rendben törlesztett is, most mégsem jut hitelhez?
Nyilvánvalóan a bank, a márkaképviselet és a márkakereskedő között van együttműködés. Márkakereskedőink a fogyasztó felé együtt kínálják a gépjárműveket a finanszírozással, és megpróbálják a lehető legjobb ajánlatokat kialakítani. A hitelbírálatot azonban egyértelműen a bank végzi.
A finanszírozási lehetőségek csökkentek, a hitelbírálat szigorodott, de az ügyfelek többsége, akik rendszeresen törlesztik hiteleiket és pénzügyi helyzetük megfelelő, továbbra is sokféle hitelkonstrukció közül válogathatnak. A válság és az árfolyamingadozás hatására a vásárlók kevésbé mernek hitelt felvenni. Egy évvel ezelőtt a gépjárművek 60-70%-át valamilyen finanszírozással vették meg, mára ez az arány visszaesett 20-30 százalékra.
 

A márkakereskedéseket hogyan érinti a válság? Lehet, hogy néhány márkakereskedés nem éli meg a következő évet?
2007-ben közel 200 ezer gépjármű talált gazdára, és ekkor néhányan még úgy gondolták, hogy tovább növekedhet a piac. A válság hatására azonban könnyen lehet, hogy idén az értékesítés 100-110 ezer körüli darabszámra esik vissza. Így nyilvánvalóan nem tud megélni annyi márkakereskedő, mint egy 200 ezres piacnál. Szerencsére az értékesítésben tapasztalt jelentős visszaesés a mi márkakereskedőinknél nem jelentett eddig ilyen problémát.
Sok energiát fordítottunk az elmúlt évben arra, hogy a márkakereskedőinket felkészítsük a válság kezelésére. A költségek csökkentése mellett a szervezeti struktúra hatékonyabb működtetése elengedhetetlen a túléléshez.
 
Hogyan kezdődött a pályád? Mérnökként mi terelt a kereskedelem és a marketing irányába?
Valóban, villamosmérnökként végeztem a Műszaki Egyetemen, de legalább ennyire meghatározta az életpályámat, hogy évekig éltem gyerekként Peruban. A diplomamunkámat Franciaországban, egy autóipari cégnél készítettem. Az egyetem után Párizsban elvégeztem a Copernic Business Administration programot is.
1993 óta dolgozom az autóiparban. A Peugeot Hungáriánál kereskedelmi igazgatóként közreműködtem a magyarországi leányvállalat beindításában. A kereskedelmi területet, a marketinget, és a hálózatfejlesztést irányítottam. 1999-től Franciaországban dolgoztam, majd lehetőségem nyílt két további importőr leányvállalat létrehozásában közreműködni: Mexikóban kereskedelmi és marketingigazgató voltam, Oroszországban a kereskedelmi terület beindítása mellett a hálózatfejlesztési stratégiát kellett kialakítanom és megvalósítanom.
 
Mexikóban másképpen kereskednek autóval?
Mexikó érdekes keveréke az észak-amerikai angolszász világnak és a latinos gondolkodásnak. Szakmailag azért érdekes, mert az értékesítési hálózatok amerikai mintára épülnek fel. Viszont ha azt nézzük, milyen terméket vásárolnak, kiderül, sokkal inkább az európai típusú termékeket szeretik. Gyakorlatilag minden márkának elérhetőek az európai modelljei, így a General Motorsé is, és nagyon szeretik a vásárlók. 
 
Oroszország?
Teljesen más világ. Ott az üzleti élet sokkal keményebb, nagyfokú szakmai és diplomáciai érzékenységet igényel. Én még a nagy boom előtt dolgoztam Oroszországban, ezért szinte mindent akkor kellett kitalálni. Az orosz vállalkozók általában céltudatosak, felkészültek, akik a tárgyalópartnereiktől hasonló hozáállást igényelnek.
 
Meddig dolgoztál a Peugeot színeiben?
Tizenkét évet töltöttem ott. Ezután döntöttem úgy, hogy haza akarok jönni, és akkor találtunk egymásra a General Motors-al. Itt negyedik éve dolgozom. Először értékesítési és marketingigazgató voltam. Idén januárban vettem át a GM magyarországi irodájának a vezetését.
 
Családra és hobbikra jut elég idő egy válság közepén?
Két gyermekem van, Bence 14, Botond 6 éves. A munka, főleg ebben a válsággal terhelt időszakban, nagyon sok időmet leköti. Ennek ellenére megpróbálok minél többet velük lenni és odafigyelek a fejlődésükre.
Hobbinak a fotózást mondanám.
 
Családi nyaralás?
Megpróbálunk évente kétszer elutazni együtt. Az elmúlt években Párizs és Dél-Franciaország volt a kedvenc.
 
Sportolsz?
Ha marad rá időm… (nevet) Tudom, mennyire fontos lenne a testmozgás, de ezzel sajnos nem foglalkozom eleget. Néha teniszezem.
 
Gasztronómia?
Mindig a hagyományos magyar konyha híve voltam, még külföldön is megpróbáltam magyarosan étkezni. Csak az utóbbi időben szántam rá magam, hogy másféle ételt is kipróbáljak. Ebben az egészség is fontos szerepet játszik.
 
Mennyire fontos az életedben a zene?
Sajnáltam, hogy soha nem tanultam meg zenélni. Szerintem tényleg segít az emberek számára levezetni a feszültségeket és erősíti az érzelmeket. Ha csak passzívan hallgatom, akkor is kikapcsol.
 
Televízió, vagy inkább mozi, dvd-párti vagy?
A család elég sok tévét néz, és úgy gondolom, hogy ez nem jó. Megpróbálom a gyerekeket arra ösztönözni, hogy inkább olvassanak, vagy egyéb készségfejlesztő dolgokkal foglalkozzanak, mint a rajzolás, zenélés.
 
Ha más pályát kéne választanod – autóipar kizárva – mivel foglalkoznál szívesen?
Néha eljátszadozom a gondolattal, hogy belekóstolok a politikába, de aztán el is vetem a dolgot. Mivel kötődöm az informatikai dolgokhoz, talán valamilyen műszaki dolog lenne. Esetleg a fotózás, ami már régi szerelem… (mosolyogva elrántja fotótáskáját )
  
© Dencs Gábor – Havasi Raymond

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr162684643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HitElemér · http://www.credithill.eu/ 2009.04.16. 12:35:49

A politikában biztos sikerre lehetne számítani!

Bambano 2009.10.23. 21:06:26

Insignia... nagy, hosszú, szűkös, nem emberre méretezett autó. Azt sem értem, miért nem lehet rendes szívómotorokat kapni, minek erőltetik a kisköbcentis turbókat... fűnyíróba valók.

egyszer csinálhatnának végre egy rendes első lámpát, egy normális emberre normálisan méretezett utasteret, az ilyen lifinclafanc csilivili marhaságokat meg kidobhatnák a retekbe.

Egyszer olyan szívesen odaállnék a vezető tervező elé, hogy na öreg, ez egy normális méretű ember, most kijössz velem a parkolóba és mutatok neked egy nagyjából normális autót. Az insigniádban meg sirdogáljál kicsit.

Sietek hozzátenni: nekem nem ellenség az opel, sőt.

Bambano 2009.10.23. 21:08:52

bocs, kimaradt: én is voltam insignia nézőben, rám is ugrott a kereskedő (mert ismernek), megnéztem, megkérdezte a véleményem, mondtam, hogy a mostani kocsimat egyenes cserébe nem adnám azért az insigniáért, csak ha ráfizetnek. nem lett vidám a csóka:)
süti beállítások módosítása