Jó valami attól, hogy magyar? A hazai márka néha magasabb árát is megfizetjük, vagy ilyenkor szimplán a pénztárcánk diktál? Az árverseny és a multik terjeszkedése ellenére máig vannak olyan, évtizedes tapasztalatokkal rendelkező magyar márkák – már nem is mindig hazai tulajdonban - amelyeket élvezik a fogyasztók szeretetét.
Legyen az ásványvíz, majonéz vagy tészta, ezek a cégek hozzá tudtak tenni valami pluszt magyarságukhoz, amitől megkajáljuk őket. Interjúsorozatunkban körüljárjuk, miért élték túl, mit csináltak jól, mit rosszul, és kiknek köszönhető a siker – hogy megismerhessük az arcokat az egyes márkák mögött.
„A minőséget nem ellenőrizzük, hanem gyártjuk”
Erős Pista tényleg létezett, Édes Annához pedig a Kosztolányi-család is gratulált a termék kitalálóinak. Az Univer márka több mint 60 éve létezik, mára a hazai élelmiszeripar meghatározó szereplője lett. Az ad:renalin Marosfi Györgynét, a cég értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettesét kérdezte arról, hogyan tud magyar márka piacvezető maradni a multik között.
Ad:renalin: Ki volt Pista?
Marosfi Györgyné: Az egyik kollegánk a termékfejlesztésen. Ők gondolták ki: ha már Piros Aranyat tudunk gyártani, miért ne tudnánk gulyáskrémet, ha már paprikakrémünk van, miért ne lehetne olyan is, amiben benne van a mag? Pista volt az, aki ezt megalkotta. Innen van a termék neve is – Erős Pista.
És Édes Anna?
Azt viszont én találtam ki – ha van már erős krémünk, legyen csemege változata is. Így vezettük be a piacra – népviseletbe öltöztettük két munkatársunkat, és jártuk az árubemutatókat. Egyszer a Kosztolányi-család levelet írt nekünk Amerikából, hogyan gondoljuk ezt a terméknevet. Visszaírtuk: mi egy magyar cég vagyunk, ez egy magyaros ízvonal, amelyet a magyar fogyasztónak gyártunk. Végül megnyugodtak és sok sikert kívántak a termékhez. Később jött a fokhagymakrém, a vöröshagymakrém, minden, ami a főzéshez kell – ezek a termékek mára bevonultak a nemzeti konyhába, kevés olyan háztartás van, ahol nem találhatóak meg.
Ma már mindenki ismeri ezeket, de hogyan kezdődött?
Az ÁFÉSZ érával. A II. világháború után mindenhol megalakult ÁFÉSZ-ek fő feladata saját, hatvan kilométeres körzetükben a vidék ellátása volt, a tüzelőtől elkezdve a kocsmán át a nyersanyagok, zöldségek, gyümölcsök felvásárlásáig minden. Ilyen lett Kecskeméten az Univer is. Amiben az Univer eltért a szokásos működéstől, az a 60-as évek itteni ÁFÉSZ elnökének, Bordós Lajos ötletének köszönhető, aki meglátta a fantáziát a hetényegyházi üzemben. 1963-ban itt kezdődött a Piros Arany üzemszerű gyártása. Mivel az Univer saját bolthálózattal rendelkezett, az értékesítés először ezekben a boltokban indult meg, később a Füszértek is átvették a terméket.
Miért volt fontos a Piros Arany megjelenése?
Jóval megelőzte korát, már a létezésével is, hogy ilyen termékre egyáltalán ipari tevékenységet alapoztak. 1975-ben aztán kijött az első majonéz. Nem állítom, hogy akkoriban Magyarországon nagy igény lett volna konyhakész bolti majonézre, viszont volt egy nagyon lelkes fejlesztőcsapatunk, aki azt mondta: próbáljuk meg, miért ne? Sikerült.
Aztán lassan tovább szélesedett a termékpaletta.
Amikor 1988-ban megnyílt az első magyarországi McDonald’s, mi szállítottuk oda a ketchupot, majonézt, mustárt. Ezek még vödrös termékek voltak, amiket szó szerint az ajtóig vittünk, mert be nem mehettünk. Aztán a cég történelmében egyik legmeghatározóbb munkatársunk, a legendás Ica néni kitalálta, ha a McDonald’s-nak tudunk gyártani, akkor miért ne tudnánk ezt nagyüzemileg is csinálni?
Akkoriban hogy festett egy termékbevezetés?
Miután a Piros Arany már népszerű termék volt, borzasztó egyszerű módot választottak a bevezetésre: ha a bolt rendelt Piros Aranyat, ahhoz „járt” majonéz is. Így indult el az üzemszerűen gyártott majonéz értékesítése. Ezt követte a többi: a mustárt például eredetileg a Globustól vásároltuk, mert nem volt saját mustárgyártásunk. Akkoriban a ketchupot is készen vettük, az Univer csak a csomagolást végezte. A McDonald’s-nak szállított termékkel viszont állandóan problémák voltak, így a kilencvenes évek közepén elhatároztuk, inkább mi magunk fogjuk gyártani.
A McDonald’s kapcsolat előnyt, vagy inkább hátrányt jelentett?
Nagyrészt ennek az együttműködésnek köszönhetjük a minőség iránti elkötelezettségünket. Soha nem szóltak előre, mikor jönnek ellenőrzésre, hanem egyszer csak megjelentek – nekünk pedig rá kellett jönnünk, hogy nem elég, ha a vizitnél rendbevágjuk a dolgokat, ezt folyamatosan meg kell tartani, így nem érhet minket meglepetés. Csak egyféleképpen sikerülhet: a minőséget nem utólag ellenőrizzük, hanem belegyártjuk a termékbe. Óriási különbség – nem a laborban, utólag szűrjük ki a bajt, hanem már az elejétől figyelünk mindenre.
Mi vezetett oda, hogy az Univer kereskedelmi hálózatok saját márkás (Private Label) termékeit is gyártja?
Amikor az ipar fenegyerekei, a nagy, monopolhelyzetben lévő cégek visszaéltek azzal, hogy diktálhatnak, a kereskedelem az egyetlen fegyveréhez nyúlt, és elkezdett a saját nevéből brandet építeni. Megjelentek a saját márkás termékek, ma már sok kereskedelmi láncnak van saját húsüzeme, péksége. Hatékony eszközrendszert építettek ki, aminek nagy elismerője vagyok – az már kevésbé jó, ha egy lánc azt mondja valamelyik termékünkre, hogy nem kérünk belőle, mert van belőle saját.
Meglepte ez az Univert annak idején?
Nagyon. Amikor a céghez kerültem, azt vettem észre, hogy egyre kevesebb a munkánk. Mi meg csak ültünk és vártuk, hogy jöjjenek a Füszért teherautói, de nem jöttek. A Piros Arany még mindig nagyon népszerű volt, de a majonézből és a mustárból egyre kevesebb fogyott - ekkor határoztuk el, hogy komolyan foglalkozunk a marketinggel is.
Szerepe volt ebben annak is, hogy a Füszértek a multik megjelenésével egyre gyengébben teljesítettek?
Amikor megérkezett a Profi, vagy a Metro, és a Füszértek kezdtek összeroskadni, már látszott, hogy új időszámítás kezdődik. Az Univernek ezzel szerencséje volt, mert bár a boltjai száma egyre csökkent, időben kezdett hozzá a racionalizáláshoz. 1992-ben, mire én a céghez kerültem, már letisztultabb volt a helyzet.
Ez rosszat vagy jót jelentett?
Abban az időben a kereskedelem még működött, de az eladások egyre csökkentek. Egy kollegámmal együtt kellett megszerveznünk az értékesítést és a marketinget. Bevallom, volt úgy nem egyszer, hogy a multikkal folytatott tárgyaláson vidéki libáknak éreztük magunkat, mert a felét nem értettük annak, amiről ott szó volt. Úttörő időszak volt, az esetlenségünket szimpatikussággal pótoltuk, a kereskedelem részéről pedig megvolt a türelem: elmagyarázták, mi kell nekik, és az Univer össze tudta magát szedni. Pedig épp ekkor jelent meg az első igazi konkurensünk is, a Hellman’s.
Ők nyilván kicsit komolyabban csinálták a marketinget.
Igen, lényegében a bevételük nagy részét promócióra költötték, és annak ellenére, hogy teljesen más volt az íze a majonézüknek, a piac 10-12%-át megszerezték maguknak. Előfordult, hogy tőlünk vették a mustárt, hátha olyan íze lesz tőle a majonézüknek, mint a miénk – persze nem lett. Igazi versenyhelyzetbe akkor kerültünk, amikor megvették a Globus márkát, ami jobban élt az emberek fejében, mint a Hellman’s. Mégis megőriztük a piacvezető pozíciót.
Hogyan sikerült?
Az Univer valahogy a cég tisztességénél fogva kivívta a kitüntető helyzetet – hűséget márkáink iránt. Kecskeméten az emberek hozzánk jönnek vásárolni is az Univer-Coop boltokba. A cégcsoport magyar tulajdonban van, itteni emberekből áll, ezért tudjuk gyorsan megérteni a piacot és reagálni rá. Őszinte hangulat uralkodik a vállalatnál, itt nyugodtan meg lehet mondani akár a vezérigazgatónak is, ha valaki másként látja a dolgokat, és más a véleménye. Mindez a döntésig tart, utána mindenki annak alapján dolgozik tovább.
A kommunikációban milyen csatornákat használnak?
Televízió, microsite, print hirdetések adják a reklámtevékenységünk nagy részét. Néha megjelenik rólunk egy-egy pr-cikk is, de csak akkor, amikor tényleg van miről beszélnünk. Óriásplakátot négy-öt éve nem használunk, mert nem tűnt elég hatékonynak, vagy éppen nem voltunk megelégedve a kihelyezéssel. 2007 és 2009 között átfogó brandépítést indítottunk a fent említett eszközök bevonásával. Minden évben szervezünk partnertalálkozókat, játékos formában találkozunk azokkal, akikkel év közben tartjuk a kapcsolatot. A Ketchup Akadémia és a Majonéz Akadémia keretében főzőshow, vetélkedők és egyéb programok várják a kereskedelmi partnereinket.
Hogyan lehet elérni azt, hogy a fogyasztó az Univer termékét vegye le a polcról, amikor talál olcsóbbat is?
Értékarányos minőséggel. Mindig a polcok előtt állva dől el, hogy a fogyasztó márkahű marad-e, vagy hagyja, hogy a pénztárcája diktáljon. A felmérések szerint elsőre mindenki az árat nézi, csak utána jön a minőség, harmadik helyre pedig feljött az utóbbi években, hogy a termék legyen magyar. A saját kereskedelmi márkák szintén folyamatosan fejlesztenek, már a csomagolásuk is vonzóbb lett.
Az Univer is gyárt ilyet „bérmunkában” – ezzel nem saját magának csinál konkurenciát?
Valóban, a PL - termékek kannibalizálják a piacot, de inkább én gyártom, mint hogy más tegye ugyanezt. Ezt kellett megértenünk: ha mindenképpen kevesebb lesz a saját brand eladásunk, akkor készítsük mi a másik terméket is. Persze, ezek nem igazán profitabilis termékek, de az általános költségeiket fedezik.
Régi kérdés, hogy ugyanaz van-e ezekben a termékekben, mint az „igaziban”.
Más recept alapján készül, de nem azért, mert így olcsóbb, vagy gyengébb minőségű, hanem elvből. Voltak olyan PL-megkeresések is, azt mondták: lehet benne bármi, csak ne ártson. Az ilyenekre természetesen nemet mondunk, mert nekünk is fontos, hogy amit itt gyártunk, amihez a nevünket adjuk, az hiteles legyen.
Hogyan találják ki, milyen íze legyen egy új terméknek?
Annak idején Ica néni minden fűszert, amihez csak hozzájutott, beszerzett, és a csapatával együtt ki kellett éreznie, hogy mik vannak a termékben. A McDonald’s viszont mindig készterméket hozott nekünk, sohasem adtak receptet. Amikor bejött egy-egy új termék, nekünk kellett összerakni, amit utána gyártani fogunk. Egy analitikai vizsgálat meg tudja állapítani, hogy mennyi a mintában a zsír, a cukor, de az ízeket nem.
Ennyire személyfüggő, hogy milyen lesz a termék?
Nálunk igen, azóta szerencsére Ica néni kinevelte az utódait, akik ugyanúgy csinálják. Ha van egy spiritusszal megtöltött vezető, akkor az húzza maga után az egész céget is. A kereskedőknél a területi képviselők viszik tovább ezt a filozófiát. Mi soha nem nyomulunk, nem vagyunk erőszakosak, persze azért el akarjuk adni a terméket.
Ön egyébként használja a cég termékeit?
Három gyerekünk és öt unokánk van, ezért a bébiételtől kezdve a majonézig valamennyi termékünket használom. Imádok főzni, szeretek jókat enni,. Régen magam készítettem el a majonézt, de mára inkább a saját termékünket használom.
Hogyan lehet visszaadni ezt a fogyasztónak manapság, amikor mindenki a hazai, minőségi termék jelszóval próbál eladni?
Csakis a terméken keresztül. Mindig állandó minőséget kell adni – az Univer termékeiben mindig az van ráírva, ami benne van. Sosem volt a termékeinkkel semmilyen probléma, ez a termékhitelesség tartja a márka mellett a fogyasztót. Hazai cégként sok helyen jelen vagyunk, kórházakat, sportot támogatunk – amennyire futja az erőnkből.
Irigylésre méltó, hogy ennyire pozitívan gondol a munkájára.
Munkatársaimban megvan ugyanez a felfogás. Mindenki segíti a másikat, bízhatunk egymásban, így folyamatosan jönnek az új, lelkes ötletek. Ezért imádom az Univert, és ez talán ki is sugárzik.
Beke Dániel, Havasi Raymond
© Copyright 2011 ad:renalin
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Fotósképző · fotoskepzo.hu 2011.05.16. 23:33:53
vauvauvau 2011.05.16. 23:53:15
Az Univer termékei egytől-egyig nagyon jók, gratula a céghez, tényleg az egyik legjobb magyar cég, nem a magyardemagógiával próbálja eladni a termékeit, hanem a mínőséggel.
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.05.17. 04:36:08
Ketchupbol vagy Felix vagy Heinz.
The Great Destroyer 2011.05.17. 06:07:05
In Motion 2011.05.17. 07:39:08
Ketchup: Heinz
Az erős pistával az a "bajom", hogy nagyon megváltoztatja az étel ízét. Nem csak erősebb lesz tőle, hanem teljesen más. A nagyon tré leveseket szoktam erős pistával tuningolni.
Gasztonyi_Ádám 2011.05.17. 08:37:19
sz_ 2011.05.17. 08:38:18
Az Erős Pista jól passzol a bográcsban készült gulyáshoz, de a gulyáskrém emlékeim szerint tele van állományjavítókkal, aromákkal és stabilizátorokkal.
herut 2011.05.17. 08:50:36
TH 2011.05.17. 08:50:47
És egyetértek pár előttem szólóval, én is szimpatikusnak tartom a céget. :-)
narancshéj 2011.05.17. 08:59:31
lolperec 2011.05.17. 09:21:29
az Erős Pista viszont verhetetlen. Átfedéssel veszem őket, nehogy hiány legyen. :D
Mekis ezersziget öntet is aláz :)
pepin_nymburk 2011.05.17. 09:38:27
Úgyhogy nekem a ketchup Univer, régebben pedig az üveges Kőrösi volt a standard. Az nem tudom létezik-e még...
Na mi újság, Wagner úr? 2011.05.17. 09:39:40
univernek gratula, hogy ilyen remek eredményeket értek el, és rettentő szimpatikusak, különösen ezután a cikk után
2011.05.17. 09:40:57
Na mi újság, Wagner úr? 2011.05.17. 09:42:55
Heinz összetevők: paradicsom (132g/100g termék), borecet, cukor, só, fűszerek és fűszernövény kivonatok (zellert tartalmaz), fűszerek.
Univer ketchup összetevők: víz, ecet, sűrített paradicsom, cukor, módosított kukorica keményítő, étkezési só, tartósítószerek (nátrium-benzoát, kálium-szorbát), aroma
asszem látod a különbséget... /persze az univer ketchup sem rossz, nem azt mondom, de nem közelíti meg a Heinzet/
Attilajukkaja 2011.05.17. 09:58:44
Azt a szakacsot/haziasszonyt sem irigylem, aki eloregyartott fokhagyma- vagy voroshagymakremet hasznal fozeshez friss zoldseg helyett.
Az Univer majonezt es ketchup-ot viszont kedvelem.
2011.05.17. 10:01:11
Drezdai barátnőm több mint 30 éve Piros Arany rajongó.
Attilajukkaja 2011.05.17. 10:01:15
"paradicsom (132g/100g termék)"
Ez mar igen! De hogyan sikerult nekik ennyi paradicsomot belepreselniuk 100 g termekbe? :o))))
TH 2011.05.17. 10:34:48
TH 2011.05.17. 10:36:31
zilma 2011.05.17. 10:44:44
ketchupból csak a csípős jöhet, abból a Felix a jó sajna
mustárból csak a Kiskunfélegyházi, már a színén is látszik, hogy az a tuti
a Piros Aranyhoz nem fér kétség sem
Akvyr 2011.05.17. 10:49:03
Az erős pista-piros arany kombóval az a bajom, hogy mindkettő inkább sós mint erős, azaz még mindig nem lesz elég csípős amikor már ehetetlenül sóssá válik.
A nép fia 2011.05.17. 10:55:58
Na mi újság, Wagner úr? 2011.05.17. 10:58:55
Artie 2011.05.17. 11:06:11
Na mi újság, Wagner úr? 2011.05.17. 11:07:50
Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.17. 11:07:51
De a ketchupuk, mustáruk jó, majonézben viszont a Globus nyer!! :D
gigantikus kertitörpe 2011.05.17. 11:08:14
en.chumak.com/
mnandy 2011.05.17. 11:22:57
Egyszer rádióban (talán Névjegy?) hallottam valakit, USA ösztöndíjjal volt kint, és a barbekjú pátriéj-hez a házigazda külön a lelkére kötötte, hogy - magyar lévén - vigyen P. Aranyat! Szófogadó doktorandusz nem okoz csalódást, vitte is. Oridzsí tubusok, átdva, shéf kezdi keresni a kését, hogy kibökje a lezárást és a cucc rendeltetés szerű használata megkezdődhessen. A srác közben letekeri a tubus kupakját, megfordítja, és a kupak elejében levő csappal deflorálja a tubust, majd átnyújtja: Használatra kész!
Több akadémikus és a műszaki tudományok néhány doktora szaladt össze döbbenten: "Óh! Hát ERRE való az a csap! Évek óta töprengek, hogy miért van a tubus-kupakok elejében az a hegyes kiképzés!" :D
(akkor is aranyos sztori, ha - mint gyanítom - urban legend..)
NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2011.05.17. 11:38:54
A jó édes anyucikáját ezeknek a pióca örökösöknek (vö. József Attila), még szerencse, hogy ezek is már elveszítették a szerzői jogokat...
@mnandy: Mint a vicc a székely bácsiról, aki az unokája által hozott dobozos sört a bicskával nyitja fel, és amikor a gyerek mutatja a nyitófület, így válaszol: "Az azoknak való, akiknek nincs bicskájuk..."
Attilajukkaja 2011.05.17. 11:39:48
"Ez azt jelenti csak, hogy 100 gramm késztermékhez 132 grammnyi nyers paradicsomot használnak fel."
Igen, en komolyan kerdeztem. Szerintem a dolog nem ilyen egyertelmu. Lehetne az paradicsomsuritmeny is vagy por (?). En, a vasarlo, honnan tudjam? Ha tenyleg nyers paradicsomrol van szo, akkor a 132 g viszont nagyon keves!!!!!
A lenyeg, hogy a leiras szamomra nem elegge egyertelmu.
Miert nincsenek erre szabvanyok, egyertelmu cimkezesi szabalyok? Igy nem tudom osszehasonlitani a termekek tartalmat, mert mindenki mas szempotok szerint informal engem.
A Piros Aranyat en is foleg diszitesre hasznalom. Arra idealis :o)
Masra nem alkalmas.
Nem bantani akartam az Univer-t (vagy a foton a nevukben kedvesen mosolygo holgyet), csak ramutatni, hogy egy csomo termeke hulyeseg. Nagyon itt lenne az ideje, hogy ujitsanak.
Javasolnam a Csipo"s Pistat, ami valoban rendelkezne a neveben foglaltakkal es a kapszicin (a paprika erejet ado vegyulet) tartalma kompenzalni tudna a merhetetlenul sok sot, amit tartositas miatt a temekhez adnak. Az Eros Pista lagymatag valtozatat is megtarthatna a ceg, ha a piaci forgalom ezt indokolja.
Attilajukkaja 2011.05.17. 11:51:42
"mostanában egyébként az erős pista nem is annyira erős (vagy csak én szoktam hozzá, ki tudja) "
Soha sem volt igazan eros!
Ha valaki szereti az eros/csipos konyhat, az keruli az ilyen keszitmenyeket. Csak akkor alkalmazd, ha sot akarsz belevinni a kajaba,...mert azzal tele van!
Az Eros Pista es tarsai egy tipikusan felesleges, a fogyasztoi tarsadalom "igenyeire" szuletett, jellegzetes agyszulemeny/termek. Olyan, ami penzt csinal a cegnek. Valojaban nem kepvisel mas erteket.
A szinvonalas gasztronomiaban az ilyen termekek szitokszokent szerepelnek :o)
A nép fia 2011.05.17. 12:00:27
A kínai csípős-erős pedig megint teljesen más íz, mint a magyar.
Na mi újság, Wagner úr? 2011.05.17. 12:17:47
Attilajukkaja 2011.05.17. 12:20:06
Tisztelem a velemenyedet.
Szerintem, te nem igazan szereted a csipos kajakat (??), de igenyed van a fuszerekre. Szamodra talan nem a paprika jelenti a gasztronomiai elvezetet, hanem a sok zoldfuszer.
Az Eros Pista biztosan nem a te termeked!
Azt is el tudom kepzelni, hogy az enyhen csipos kajakat szereted. Itt a mexikoi habanero tipusu paprikaknak semmi helyuk. Ezekkel ne is probalozzal.
A thai kajak is lehetnek nagyon finomak. Ne legy ennyire visszautasito :o)
Te igazabol nem birod a tul csiposet. Szerintem
Tavikagyló 2011.05.17. 14:19:40
Majonéz fronton az Univer bejön, de (mint minden másik fajta is) olyan eszméletlen drága, hogy inkább magam keverem otthon. Viszont a külföldi ismerőseim megvesznek a Globus majonéztől! Ha megyek hozzájuk minimum 3 litert kell vinnem. (pedig ott sem gyenge a választék...)
Az Univernek volt egy vegyes zöldség konzerv sorozata. Alföldi, mexikói stb. valami eszméletlen jó volt rizottóba!! Sajna évek óta eltűnt és a konkurencia (Bonduelle) hasonló termékei a közelébe sem érnek.
Tavikagyló 2011.05.17. 14:24:33
Attilajukkaja 2011.05.17. 15:44:30
A legtobb Univer termek ilyen: lusta haziasszonyok tartaleka vegszugsegletre.
A ketchup-nal egeszsegesebb es finomabb dolgot nehez elkepzelni, mert csupa paradicsom es iz,....de eleg melos elkesziteni otthon. Ezert az ember inkabb megveszi. Tartositoszerrel es egyebekkel (?).
De a legtobb termekuk olyan, amit otthon nagyon rovid ido alatt sokkal olcsobban es finomabban elkeszit az ember.
Ez van!