A Social Media olyan, mint egy buli

Már korábban is találkoztunk olyan analógiákkal, melyben a közösségi médiát egy hatalmas bulihoz hasonlították, ám Avi Savar, a Big Fuel Communications igazgatója most egy terjedelmesebb írásban is kifejtette eme gondolatot. Ezt tolmácsoljuk most nektek.
 
 
1. A social media egy gigantikus parti
 
Képzeljük el a közösségi webet úgy, mint egy óriási bulit. A terem egyik sarkában álldogál egy csapat anyuka, akik az oktatásról és a nevelési módszerekről elmélkednek. Egy másik sarokban régi egyetemi öregdiákok dumálnak és röhögcsélnek Will Ferrell legújabb vígjátékán. Bárhova is nézünk, különböző csoportok mulatják az időt, sztoriznak, aktuális dolgokról beszélgetnek. Mindegyik csoport keveredik valamilyen szinten a többivel, új „barátokat” fogadnak be a társalgásba. A legnépszerűbb pasi/csaj szavain pedig sokkal több ember csüng, mint bárki másén.
 
Ismerősen hangzik?
 
A social media a mai közösségek tökéletes képmása – és mi reprezentálhatná jobban a közösségi viselkedést, megoszlást, hierarchiát és befolyásoló erőt, mint egy buli?
 
2. Emberi történetekkel nyiss, ne terméktörténetekkel
 
A hagyományos felfogású marketing arra tanított minket, hogy mindig a termékkel indítsunk: hangsúlyozzuk az üzenetünkben a USP-ket, soroljuk a jellemzőket és a legfőbb előnyöket. A márkáknak az az elsődleges feladata, hogy bemutassa és árulja a terméket. És ez jól is működik, ha mindössze 30 másodperced van egy milliók által nézett médiumon. Mindazonáltal ha egy bulira sétálsz be így, biztosra veheted, hogy nem fognak venni veled beszélgetni, ráadásul többet meg sem hívnak.
 
Bemész a partira, odamész az anyukákhoz, majd félbeszakítod a beszélgetésüket, hogy a „legújabb hidratáló krémedről” és az „ultra-nedvszívó papírtörlődről” beszélj nekik. Szerinted mennyi az esélye, hogy kiközösítenek vagy kiröhögnek?  
 
Ha a buli részesévé akarsz válni, akkor nem indíthatsz effajta történetekkel! Beszélj inkább általánosabb, emberi dolgokról. Ha azt akarod, hogy az anyukák és az öregdiákok odafigyeljenek rád, akkor az ő szabályaik szerint kell sztoriznod. Olyannal kell indítanod, ami nekik fontos, s csak ezután próbálkozhatsz olyannal, ami számodra az. Csak így fogod kiérdemelni a jogot, hogy magadról beszélhess. Ha megkedvelnek az emberek, előbb-utóbb megkérdezik, hogy mivel foglalkozol.

Ez azt jelenti, hogy szükséged van egy jó „nyitószövegre”– olyan párbeszéd indítóra, ami a fogyasztói napirendből fokozatosan átterelhető a te mondandódra.
 
3. Használd a tartalmat, hogy kapcsolatokat építs
 
Egy jó sztori, vicc vagy anekdota végigmegy a partin – nincs ez másképp a közösségi médiával sem. Ha azok az anyukák nevelési módszerekről beszélgetnek, hozd szóba a tapasztalatod, így máris olyanná válsz, aki segíteni tud a problémáikban. Ha az öregdiákok Will Ferrell legújabb filmjén röhögnek, akkor beszélj nekik valami hasonlóról, vagy ajánlj nekik egy másik filmet!
 
A megfelelő tartalom lehetővé fogja tenni, hogy azonnal kapcsolatokat építs ki. Ehhez viszont úgy kell gondolnod a többiekre, mint közönségre, sem mint fogyasztókra. Mint egy művésznek, először segítened  és/vagy szórakoztatnod kell; az eladás később jön.
 
4. Használd ki a véleményvezéreket
 
Voltál már olyan buliban, ahol senkit sem ismertél? Nem lehetetlen összehaverkodni új arcokkal, de meg kell dolgozni érte.
 
Gondolj bele, hogy mi lenne akkor, ha a bulira az iskola legnépszerűbb kölykével mennél? Azonnali hitelességet kapnál, mindenki tudná a szobában, hogy ki vagy, így sokkal könnyebben szóba elegyedhetnél velük.
 
Egyszerűen fogalmazva, ha kihasználod a megfelelő véleményvezért, egyből a „cool” kategóriába kerülhetsz. Nem kell azon ügyeskedned, hogy mindenkinél bevágódj, így sokkal többet beszélhetsz magadról – ahelyett, hogy te kezdeményeznéd a beszélgetést, ők jönnek majd oda hozzád.
 
5. Az elkötelezettség üti a számokat
 
A márkák a kontaktus-számok megszállottjai. Számukra mindig is az elérés és gyakoriság lesz a legfontosabb mutató. Nos, a közösségi médiában nem ez a legfontosabb, hanem az elkötelezettség.
 
Ha besétálsz egy buliba és a falnak dőlsz az emberek valószínűleg látni fognak. Talán még szemkontaktust is kialakíthatsz azokkal az anyukákkal, akikkel olyan szívesen beszélgetnél. De vajon mire jó ez?
 
Elmehetsz akár ezer buliba és állhatsz a fal mellett. Az emberek talán fel fognak ismerni, de nem fognak rólad tudni semmit, így nem lesz semmilyen indíttatásuk, hogy jobban megismerjenek.
 
A közösségi médiás buli nem a szemkontaktusról (számokról) szól, hanem a kézfogásokról (elkötelezettség). Embereket kell megismerni, beszélgetni velük és élményeket megosztani – kialakítani egy kölcsönös kapcsolatot és részt venni a párbeszédekben.
 
Végső gondolat
 
A buli analógia egy furcsa, de szemléletes módja annak, hogy bebizonyosodjon: a márkák nem kezelhetik a közösségi médiát úgy, mint más médiumokat. A történelem során először van ténylegesen lehetőségük, hogy kétirányú kommunikációs csatornát tartsanak fenn nagyszámú csoportokkal. Ez azt jelenti, hogy nem beszélniük kell a fogyasztókhoz, hanem belefolyni a társalgásba.
 
Tehát amikor sikeres social media kampányt és akciókat akarunk elérni a következőket kell betartani:
 
  1. Tegyél úgy, mintha egy óriási bulira öltöztél volna
  2. Emberi történetekkel indíts, ne termékekkel
  3. Használd a tartalmat, hogy kapcsolatokat alakíts ki
  4. Próbáld a bennfentesek/népszerűek közé sorolni magad, hogy az emberek kezdjenek beszélni veled
  5. Ne csak szemezz az emberekkel, fogj velük kezet!

 

via: adrants

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr42685279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása