6 zavarba ejtő reklámfilmes paradigma

A reklámfilmek kétszínűek. Szeretnék, hogy bámuljuk és imádjuk őket, de annyira mégsem, hogy átlássunk a valótlan és sokszor idióta mivoltukon. Azt akarják, hogy odafigyeljünk rájuk, de ne vegyük észre, hogy igazából mi a fene történik a képernyőn. És mi, a nézők, mindent benyelünk, nem kételkedünk, s talán még azt is elhisszük, hogy a vér kék színű; a joghurttól kiegyenesedik a belünk; a kutyakaját mesterszakácsok főzik; és a sampon úgy néz ki, mint az édesség.
 
Ez az alternatív valóság már olyan régóta létezik, hogy szinte természetessé vált mindannyiunk számára. A poén kedvéért azonban vegyük le egy kicsit a szemellenzőt és nézzük meg józan ésszel ezt a világot. A következőkben 6 olyan berögzült sémát kérdőjelezünk meg, amelyek az évek során gyanútlanul belopták magukat a tévékészülékekbe és ezáltal a fejünkbe. Figyelem, ahogyan maguk a reklámok is, mi is túlzásba esünk itt-ott.
 
6. A férfiak nem esznek joghurtot
 
Nincs mit tenni, a joghurt-gyártó multik számára a férfiak nem léteznek. A reklámok "bifiduszeszenziszes" univerzumában a pasik nemhogy nem esznek ilyen ételeket, de bizonyos esetekben még csak nem is látják a terméket:

 

A nők ezzel szemben vígan falják – főleg a kanapéjukon – és közben elszántan győzködik társaikat, hogy ők is tegyenek ugyanígy. Egyszerűen imádják a joghurtot, mert az egészséges, kiegyenesíti a sárga pöttyöket a hasukban, és olyat szarnak tőle, mint még soha. Az alant látható filmben Jakupcsek Gabriella dublőre, Jamie Lee Curtis mesél a termék lenyűgöző hatásairól.

 

5. Csak egy autó gurul a vidéken
 
Az autógyártók a történelem során ráeszméltek arra, hogy éjszakai fényben sokkal trendibben néznek ki járműveik. De arra is rájöttek, hogy ha más autókat mutatnának, azzal csak összezavarnák a nézőket – pedig néhány kósza fényszórón kívül nem kéne több. A megoldás kézenfekvő: csak a saját autójuk járja a várost, magányosan, mint Batman a Barátok Közt idején.

 

Ennek a gondolatmenetnek a következménye azonban vissza is üthet a fogyasztók fejében. Hiszen gondoljunk csak bele, mikor szoktuk kihalt városi utakon furikázni? Maximum hajnali 4-kor, miután matt részegre ittuk magunkat vagy egy förtelmes túlórán vagyunk túl. Ebből az következik, hogy a néző akaratlanul is felteszi magának a kérdést: mi a f*szért vannak ébren ezek az emberek?
 
Mint már említettük, az alkoholnak nagy befolyása lehet a dologban, ami megmagyarázná azt is, hogy miért áll meg valaki egy híd kellős közepén és nyitja ki az autója összes ajtaját...

 

Ezekben a reklámokban van egyfajta szomorúság, hiszen a vezetők magányosak és csak céltalanul bolyonganak a városban. Sajnos az emberek nagy részének manapság így is túl sok oka lehet a szomorúságra, nem kérnek többet.
 
4. Pincér, állateledelt kérek!
 
Szerintem nem vagyok egyedül, mikor azt mondom, hogy csábultam már el állateledel reklámban feltűnő, ízletes falatok láttán. Hiszen ezekben a filmekben olyan gusztusosan van ábrázolva a moslék, hogy szinte hülyének érezzük magunkat, hogy nem eszünk belőle. Idehaza is látni olyan macskatáp reklámot, amiben tányéron hozzák a kis kedvencnek a lakomát – amihez manapság már köret (!!) is dukál. Íme, egy amerikai példa:

 

A Fancy Feast reklámot látván most már tutira macskatápot fogok rendelni, mikor legközelebb egy étteremben járok.  De nem csak a macskákat kényeztetik. A kutyusoknak is olyan fogásokat varázsolnak, amit még a nagymuter pörköltje is megirigyelne – legalábbis látványra.
 
Az állatok persze – finoman fogalmazva – le se szarják, hogy néz ki az kajájuk, hiszen ők még egymás ürülékét is megkóstolják. A reklámozók természetesen a gazdikat célozzák meg, akikről remélik, hogy vannak olyan hülyék, hogy azt adják a kedvencüknek, amit ők maguk is megennének (vagy amit netán meg is esznek egy szegényebb időszakban). A lényeg a lényeg, szeretnék állat lenni a mai fogyasztói társadalomban.

 

3. A kozmetikumok és az édességek egyformák
 
Egy tányér finom Chappie után nincs is jobb, mint egy üveg testápoló. Bármilyen meglepő, de a kozmetikumokat legtöbbször úgy ábrázolják a reklámfilmekben, mint az édességet vagy az üdítőt – csábítóan és érzékien. Pedig ha belegondolunk, egy csaj sem szeretné, hogy a párja leegye a gondosan felvitt alapozót, rúzst vagy szájfényt. A márkák alaptézise, miszerint a smink olyan, mint az édesség egyre több filmben üti fel a fejét:

 

Íme, egy kis kvíz, amiben meg kell tippelnetek, hogy melyik az édesség és melyik a smink. Ugye, hogy nem is olyan egyszerű?
 
2. Lábak végveszélyben
 
Ne legyen kétséged afelől, hogy életed egy bizonyos pontján brutálisan ki fog veled cseszni a lábad, mert ki fog. Büdös, gombás, izzadt vagy csak szimplán mocsárszagú lesz – legalábbis ezt sulykolják nekünk a reklámok már több évtizede.

 

De ha ez nem lenne elég, akkor mérges gázok fognak keletkezni, amihez csak hozzáér…

 

..vagy szépen lángra kap (a gombás rántotta itt új fogalmat nyer).

 

Ha netán nem tapasztalsz ilyen tüneteket, a lábad akkor sincs biztonságban, hiszen mikroszkopikus szinten ezernyi veszély leselkedik rá. Az egyik legismertebb: Digger, allias Ásóka.

 

Az a baj ezekkel a reklámokkal, hogy olyan horrorisztikus és undorító tüneteket produkálnak, hogy az ember egyszerűen nem hiszi el, hogy holmi kenőcs vagy tabletta megszűntetheti a problémát. Nem gyógyszerre, hanem papra lenne szükségünk ezeknek a szörnyűségeknek a gyógyítására. És, hogy mégis miért ilyen drasztikusak ezek a spotok? Talán azért, mert a gyártók tudják, hogy az emberek többségének életében legalább egyszer meggyűlt már a baja ezzel a testrészével és csak rátesznek egy lapáttal.
 
1. A tested tele van ablaktörlő folyadékkal
 
Elérkeztünk postunk csúcspontjához, a kék folyadékhoz, amely tampon- és betét reklámok tucatjaiban látható. Valószínűleg több ezer olyan televízión nevelkedő kislány él a világban, akiknek fogalma sincs arról, hogy az első menstruációja során nem szájvíz-szerű, kék lötty fog folyni belőle, hanem piros vér. Bár dicséretes, hogy a márkák megmutatják termékük nedvszívó képességet, mégis hihetetlenül szürreális ez a fajta ábrázolásmód. Különösen ez:

 

De nem csak a tisztasági betétek alkalmazzák a kékséget. A pelenkareklámok is ugyanezen az elven működnek. De hát nincs mit tenni, azokat a filmeket, amik őszinték próbálnak lenni, egyből betiltják.
 
Nos, ennyi volt a mai kis kalandunk a reklámok zavarba ejtő mezején. Ha eszetekbe jutna más példa, bátran írjátok meg!
 
via: Cracked

 

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr522685145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása