Marketing

Monitor postunkban ezúttal a januári GoViral hírlevelét tolmácsoljuk nektek. A levelében szó esik 2009-ről, amely évben sok vállalkozásnak és ügynökségnek kellett (ténylegesen) szembenéznie üzletpolitikájával és működésével a változó internetes reklámkörnyezet miatt. A hírlevélben így szó esik néhány kulcsfontosságú trendről és fejleményről, melyekről a Marketing Media & Ecosystem 2010 tanulmányban bővebben is olvashattok.
 
A post végén – lazításképpen – megnézhetitek a tavalyi év legjobbnak ítélt öt internetes víruskampányát is.
 
1. A marketing, mint párbeszéd: A hatalmi egyensúly a marketingben a fogyasztó felé billen, hiszen az ő szemszögéből a mi reklámüzenetünk csupán egy apró eleme annak az univerzumnak, amelyben non-stop kommunikál (közösségi oldalakon, blogokon, fórumokok, telefonon, YouTube-on és egyéb oldalakon). A reklámozóknak éppen ezért figyelniük, könnyíteniük és támogatniuk kell a folyamatokat. A marketing többé nem arról fog szólni, hogy valamit ráerőltetünk a fogyasztóra, hanem arról, hogy vele közösen alkotunk új élményeket. Ahogy az angliai Nike marketingigazgatója, Simon Pestridge mondja: „Mi már nem reklámokat, hanem fasza dolgokat készítünk. […] A reklámozás a figyelemfelkeltéséről szól, de nekünk már nincs szükségünk figyelemre. Az emberek életének részeivé kell, hogy váljunk, amit a digitális forradalom teljes mértékben lehetővé tesz.”
 
2. Média: Az új "kreatív": A marketingüzenet disztribúciója legalább annyira fontossá válik, mint maga a kreatív kivitelezés. A marketing most már a párbeszédekről szól. A médiatervezés és stratégia egyre fontosabb válik, mivel ezektől függ a párbeszédek számára legmegfelelőbb csatorna kiválasztása – és lényegében ezen múlik, hogy működik vagy romba dől egy kampány. Az amerikai sörgyártó Anheuser-Busch mindig is híres volt a tévéreklámjairól. Az aligazgató, Robert Lachky a következőket mondja: „A televízió mindig is kulcsszerepet játszott nálunk, de más médiák felé is nyitottak vagyunk, mivel csak így lehet kiterjeszteni az üzenetünket a többi fogyasztóra is. […] A "tiltott” Super Bowl reklámok, melyek vírusként terjedtek kézről-kézre, hatalmas nyereséget hoztak számunkra.” Egy kutatásban résztvevők 80 százaléka szerint a kommunikációs tervezési képességek létfontosságúak egy márka előremozdításában. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a szakértői know-how a márkázott tartalom terjesztésben és nyomon követésében nélkülözhetetlen eleme lesz minden kampánynak.
 
3. Marketing + matek:
A számszerű online marketingmutatók mennyisége és minősége hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt néhány évben – és ez a jövőben is várható. A könnyebb hozzáférés az átkattintási arány mutatókhoz; az oldalakon eltöltött idő mennyiségéhez; országra, sőt városra lebontott statisztikákhoz és számtalan egyéb mutatókhoz, nagyban javítani fogja az online reklámozás megbízhatóságát és felhasználását. Carla Hendra, az Ogilvy North Amerika vezérigazgatója így vélekedik: „A hozzáférhetőség, használhatóság és megfizethetőség javulása teljesen megváltoztatta a lehetőségeket. Régen az adatok nehezen elérhetőek, drágábban manipulálhatóak és épphogy kezelhetőek voltak, mint manapság.” Az új, digitális eszközöknek köszönhetően a puszta elemzés helyett már előre is látni fogjuk a folyamatokat és ezáltal a lehetőségeket.
 
4. Mind the gap: A tradicionális és digitális reklámköltés közötti űr egyre inkább csökken. Azonban a marketing büdzsék nagy része még mindig 5-10 százalékot engedélyez ennek médiumnak. Míg vannak olyan iparágak (pl.: telekommunikáció, utazás), melyek ”digitálisan éretté” váltak, sok olyan is van (pl.: FMCG), ahol lassan megy végbe a változás. A marketingköltés a digitális médiában lassan, de biztosan összhangba kerül a fogyasztók viselkedési változásaival. A T-Mobile és a Microsoft tökéletes példái azoknak a márkáknak, amelyek sikeresen kiszélesítették a digitális filozófiájukat, és ezzel az online médiareklámozás úttörőivé váltak. Hogy mikor tűnik el a szakadék, az még a jövő kérdése.
 
5. A "Digitális-Hozzáértés” Szervezete: Atechnológia mit sem ér a megfelelő szervezet, tehetség és fejlett internetes kultúra nélkül. A funkcionális szakértelem kezd olyan fontossá válni, mint maga a márkastratégia. Ennek ellenére a kutatásban lévő szervezeteknél csak 4-ből 1 szervezet vallotta magát "digitálisan-hozzáértőnek”. Sokan a vállalatnál dolgozó idősebb korosztályt és tapasztalati hiányukat okolják emiatt. Simon Pestridge, a Nike marketingigazgatója viszont nyitottan áll a dolgokhoz: „Nem érdekelnek a platformok és, hogy mennyit költünk rájuk. Ha van egy jó alapötletünk, bármi mehet.” Az olyan márkáknál, mint a Nike ez azt jelenti, hogy a digitális kommunikáció többnyire hangsúlyos szerepet kaphat a kampányokban. Az a fontos, hogy legyenek olyan digitális tehetségek, akik megfelelő szakértelemmel végig is tudják vinni azokat.
 
6. A Hálózati Effektus: Az ügyfél-ügynökség- média értéklánc egyre bonyolultabbá és szerteágazóbbá válik. Egy vállalatnak több mint 20 kapcsolódási pontja is lehet különböző ügynökségekkel – kreatív ügynökség, médiavásárló ügynökség, digitális ügynökség, direkt marketinges ügynökség, mobil marketing ügynökség, pr ügynökség, stb. Valószínűnek tűnik, hogy az új játékosok is fontos szerepet kapnak majd és tovább alakítják ezt az értékláncot. Így vélekedik erről egy marketingigazgató: „Az egész ügynökségi modell ”érték hálózat” egy ötlet értékén alapszik, melyet minden ügynökség védeni, akadályozni és birtokolni. Ezt a modellt meg kell változtatni és az ötleteket meg kell osztani az ügynökségeknek egymás között.” A feladatok és a felelősségek közti határok így elmosódnak. Létfontosságú, hogy a marketingcsatornák ötletei egyesüljenek és koordinálva legyenek.
 
Eme 6 kulcsfontosságú ipari fejlődés tanulsága az, hogy a reklámozóknak gyors változtatásra van szükségük, ha fel akarják venni a versenyt a többiekkel. A fogyasztó-központú kommunikációs megközelítés válik a legnagyobb kihívássá, valamint az, hogy az üzenetünk sulykolása helyett inkább párbeszédet alakítsunk ki a fogyasztóval. Azok a márkák, akik ott akarnak lennie, ahol a fogyasztók, kénytelenek kihasználni a digitális és interaktív marketing nyújtotta lehetőségeket.
 
2009 legjobb online reklámkampányai (GoViral ranglista)
 
1. Tánc
Márka: T-Mobile
Ügynökség: Saatchi & Saatchi London
Totál nézőszám: 20,155,000+

 
2. Körhinta
Márka: Philips
Ügynökség: Tribal DDB Amsterdam
Totál nézőszám: 1,250,000+

 
3. A világ legjobb állása
Márka: Queensland Turisztikai Hivatal
Ügynökség: Cummins Nitro
Totál nézőszám: 535,000+

 
4.Danny McAskill
Márka: Inspired Bicycles
Ügynökség: N/A
Totál nézőszám: 13,800,000+

 
5. Rajtad múlik, hogyan végződik
Márka: droptheweapons.org
Ügynökség: MCBD, MediaCom
Totál nézőszám: 500,000+ (a kezdő videónál)

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr162684828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.01.22. 21:21:50

jókis gyűjtemény, nekem személy szerint az utolsó a kedvencem, jókis játék:)

de a Tmobilosat már annyit de annyit láttam,hogy agyhugykövet kapok tőle...

Artuum · http://thinkdigital.blog.hu/ 2010.01.22. 21:50:49

@Kontárblog: Nagyon jó téma!
Nekem a már-már klasszikusnak számító Queensland ötlete tetszik a legjobban. Irigylem azt aki kitalálta. A t-mobilosat csak nem rég láttam, de az is nagyon tetszett.
süti beállítások módosítása