Gonosz környezetvédők

Bizonyára sokan hallottátok, hogy idén március 28-án lesz a Föld Órája, amikor is a világ minden táján lekapcsolják a villanyt egy órára. A WWF klímaváltozás elleni akciójához közel ezer nagyváros csatlakozott, melyeknek lakói – remélhetőleg – le fogják kapcsolni a fényeket!
 
És ha mára lekapcsolásnál tartunk, érdemes megemlíteni az MTV Switch közelmúltban készített TCR kampányát, mely egy nagyon érdekes ellentmondásra épít. A spotokban irgalmatlanul gonosz embereket látunk, akik bár kihasználják és megalázzák a körülöttük lévőket, mégis tisztában vannak vele, hogy a Földre vigyázniuk kell. „Még a legrosszabb embernek is szüksége van a Világra” – szól a szlogen, mely mindkét reklámnak megadja az „aha-élményt”.
 
Úgy érzem, hogy a filmeknek sikerült rendkívül jól megformálni az üzenetet, és ezzel kicsit elgondoltatni a nézőket. Hiszen ha egy gonosz ember képes a takarékosságra, akkor nekünk – a jó embereknek – minden bizonnyal még egyszerűbb lehet. A fiatalokat takarékos üzemmódra buzdító MTV Switch-nek egyébként ez már a sokadik kampánya, de nekem idáig ez tetszik a legjobban. Kíváncsi vagyok, ti mit gondoltok róla… 

Közérdekű közvéleménykutatás: Ti lekapcsoljátok a villanyt március 28-án, este fél kilenckor?

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr52684632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adrant 2009.03.24. 13:36:08

Tényleg elég jóra sikerültek ezek a TCR spotok.

Amúgy én fel sem fogom oltani a villanyt 28-án mert nem leszek otthon. :-D

davidz; · http://zoldhegyi.extra.hu 2009.03.24. 13:55:23

szerintem itt is, mint a szelektív hulladékgyűjtésnél is, akkor lehetne a leghatékonyabban eljárni, ha a vállalatok mutatnának példát

tudom, hogy ez nem igazán kivitelezhető, mert a termelésnek folyni kell, stb, csak úgy lenne igazán hatékony :)

én ha itthon vagyok, általában nem nagyon ég a villany, mert vagy tv-zek, vagy laptopozok, azt meg sötétben is látom :)

vidi-master 2009.03.24. 14:01:53

nem fogom, mert az albán-magyar meccset nézem a tévében szombat este (nem itthon). egyébként nagyon jó ötlet, csak éppen semmit sem ér - egyszerűen ez már régen kevés.
a kampány jó - ha már az energiafogyasztásunkat nem tudjuk korlátozni, legalább fölöslegesen ne pazaroljuk az áramot.

Nűnű 2009.03.24. 14:17:29

Talán ki lehetne szállni az autóból, főleg meg a benzinfaló "terepjárókból", télen föl lehetne venni egy pulóvert, nem pedig a termosztátot csavargatni, nem 26 fokot kellene csinálni a plázákban, mikor kint tombol a minusz. Meg például a hivatalokban, irodákban sem kötelező a huszonsok fok, hogy egyszálbél, anorexiás ügyintéző csajok is könnyű blúzban dolgozhassanak, miközben az ügyintéző állampolgárról meg lefolyik a télikabát.
Majd akkor én is lekapcsolom a lámpát.

mad823 2009.03.24. 14:23:26

Igen, ha mindenki egyszerre lekapcsolna minden elektromos fogyasztót, akkor az erőművek jól megszívnák, ugyanis ők folyamatosan "állítják elő az áramot", és nem igazán tudják hova tenni a felesleget. Gondolkodni kéne inkább...

Bambano 2009.03.24. 14:27:09

Nem, hanem megnézzük azt a méréssel alátámasztott riportot, ahol megmutatják, hogy az ilyen stop&start rendszerű, piros lámpánál motort leállító toyoták mennyivel jobban szennyezik a környezetet, mint azok az autók, amik nem állítják le a motort.

Pantone354 2009.03.24. 14:30:43

@Nűnű: Nem biztos, hogy az a jó megoldás, ha mindig csak a sor végére állsz be. Akkor ki kezdi? Bárki, csak ne te legyél az? Ez a lámpaoltogatás szerintem nem arra irányul, hogy közvetlen fizikai hatást érj el, hanem, hogy benn emaradjon erről valami a fejekben, és egy picit mozdítson a hozzálláson, ami talán megmutatkozik a mindennapi hozzállásban is. Pl lekapcsolod a munkahelyeden égve hagyot lámpákat, nem autózól feleslegesen, stb.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.24. 14:32:52

@mad823: Ezt akartam pont írni, de megelőztél. :)
Egyébként meg nem hiszem, hogy pont nálunk lenne akkora visszhangja ennek az egésznek, hogy ilyesmitől kellene tartani. Amikor kimegyek egy szobából, ott lekapcsolom a villanyt mindig, 28-án is ezt fogom tenni. Ha meg látni akarok, akkor felkapcsolom és kész. Nem ezzel fogjuk megmenteni a világot.

Bambano 2009.03.24. 14:36:06

Én még akár a biztosítékot is kikapcsolom, ha ezen múlik a Föld jövője. Azt az egy órát elviszik a szünetmentesek...

macera# 2009.03.24. 14:40:38

Az nagyon okos gondolat.. és ha összeomlik a villamos energiahálózatunk, akkor meg majd nézünk nagyot, hogy de vicces. Aztán a szétégett berendezések árát meg majd belekalkuláljuk a jövő évi villanyszámlánkba.

Kérdés: az éjszakai áramot fogyasztó vízmelegítő bojleremet is húzzam ki, vagy az nem olyan?

Mindez egy pró gesztus amellyel kifejezhetjük, hogy tök hülyék vagyunk az élethez - "tajgetosz pozitív" - és igazán megérett már az emberiség a pusztulásra.
De sebaj, ha nem értesz hozzá, akkor tedd is inkább tönkre hamar, mert az olyan emberi.

És ez most a bunkó magyar hangja volt, itten akinek semmi sem jó soha. Mondjad!

Reggie 2009.03.24. 14:48:30

Az 1 ora erejeig torteno lekapcsolas azon kivul, hogy megturaztatja az eromuveket es az elektromos aramellatas stabilitasat megtorpedozza masra nem nagyon jo.

Nagymoli 2009.03.24. 14:55:47

Utána meg duplán fogyasztanak a szünetmentesek, mert a fogyasztókon kívül a saját akkukat is tölteni kell ám.. És rosszabb a hatásfoka a töltés-kisütésneknek, úgyhogy még többet is ártottál vele. :-D Hülyeség ez az egyszerre kapcsoljunk le mindent.. Inkább szélerőmű, napelemek... LED világítás, stb.. Utóbbiak jobb megoldások, és hosszútávon gazdaságos is.

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 14:56:51

Az emberek mar elmennek minden olyan esszeru, de nem tulmarketingelt javaslat mellett, hogy korlatozzak a sajat energia-fogyasztasukat. Ha ilyen figyelemfelkelto esemenyek kellenek ahhoz, hogy sokan utana napokig, hetekig, vagy akar egesz eletukban el legyenek kotelezve a kornyezetukert, akkor ez az ora hasznosnak bizonyul.

Nagymoli 2009.03.24. 15:01:16

Ja, nem kapcsolom le.... Nálunk minimálisat fogyasztanak a világítótestek.. De megígérem, nem fogok villanyvasalóval vasalni, és teát sem főzök, és a mikrót sem kapcsolom be..

RaszP. 2009.03.24. 15:24:36

én felkapcsolok minden villanyt. csakazértis.

flegman · http://usazzunk.blog.hu/ 2009.03.24. 15:26:31

én nem kapcsolom le. De ha a többiek igen, annak a vége amúgy is áramszünet lesz, je.

Reggie 2009.03.24. 15:29:01

Penzgyik · penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 14:56:51

akkor mar inkabb WWF-es gyujtsa fel magat a hosok teren, de az idiotasaguk miatt ne mindenki mas szopjon esetleg... Raadasul ha nehany lampa le van kapcsolva es tuleli a halozat, akkor semmi sem veheto eszre az egeszbol a kivulalloknak, ergo ugyan ugy ertelmetlen.

Winston Smith 2009.03.24. 15:30:42

Szeretem az ilyen kezdeményezéseket. Az ember évente egy órára lekapcsolja a villanyt, utána meg járhat terepjáróval a munkába meg a teszkóba ahol vehet szigorúan visszaválthatatlan csomagolásban sört, mert "én már tettem valamit a környezetért".

Nem évi 1 órára kell környezetbarátnak lenni, hanem 8760 órára!

BSz 2009.03.24. 15:33:45

@RaszP
A pedofília ellenes kampányokhoz is így állsz hozzá?!

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 15:35:25

@Reggie: Hello, itt az osszes aramfogyasztas max 10%-os csokkeneserol beszelunk adodd idoszak alatt, hiszan a nagy fogyasztok ugysem a haztartasok egoi. Inkabb arra gondolok a figyelemfelkeltes teren, amit Winston Smith irt, hogy talan aki aznap lekapcsolja, az masnap jobban meggondolja, mivel menjen a Tescoba, es visszavaltja az uveget is.

Gery.Greyhound · http://androlib.blog.hu 2009.03.24. 15:35:29

Én nem kapcsolom le az év 365*24 órájából egyben a villanyt, mert semmi értelme lekapcsolni azt az egy darab 15 wattos energiatakarékos izzót ami esténként ég a szobámban, viszont az év 365 napján tömegközlekedéssel járok és így sokkal többet teszek a környezetemért mint akik lekapcsolják :)

A szpotok viszont jók.

davidz; · http://zoldhegyi.extra.hu 2009.03.24. 15:36:38

Amúgy maga az elgondolás, az ötlet tényleg nem annyira elvetendő. Csak tényleg az van, hogy nem mostanra kéne, meg nem egyszerre, hanem apránként.
A családomon is azt veszem észre, hogy nem mindig kapcsolják le a lámpát abban a helyiségben, ahol éppen nincsenek (pl. bejönnek konyhából nappaliba tv-zni), pedig ezzel nem csak energiát, hanem pénzt is lehetne spórolni :)

Jó persze nem azt mondom, hogy milliárdokkal nő a családi kassza, csak na.. :)

A6 2.7 TDI - a lomha tehén 2009.03.24. 15:44:26

nem kapcsolom le.

flegman · http://usazzunk.blog.hu/ 2009.03.24. 15:51:17

akik folyton kapcsolagatják a villanyt, mert mondjuk ki-be járkálnak: a fénycsöveknek is van egy begyújtási igénye, ami eltér a normál üzemi E-felhasználástól. Szóval a túlzott kapcsolagatással sem jutunk előbbre.

MissMarple 2009.03.24. 15:51:55

Én sem kapcsolom le. Azokkal értek egyet,akik azt mondják többet árt,mint használ ez a fajta kollektív lekapcsolgatás.

maydayray 2009.03.24. 15:55:13

menni fog villany, hűtő és a számítógép is.

nius 2009.03.24. 16:02:53

Én kicserélem a háttérképemet. Zöldre.

johevi 2009.03.24. 16:04:41

9-kor meg össze fog dőlni a villamosenergia-hálózat, amikor a fél világ egyszerre fog visszakapcsolni mindent....

pret 2009.03.24. 16:07:17

mad823, SilentSound, Reggie, macera, flegman;

Nektek van igazatok!

Ez az egesz egyoras villanylekapcsolosdi egy KURV@N@GY F@52@G ami a zoldek ostobasaganak tudhato be...

Feleslegesen terheli az egesz energia halozatot az eromovektol a trafokig.

Ha esetleg van vkinek MAVIR-es ismerose erdemes megkerdezni... (ok intezik az egesz MO-i villamosenergia-rendszer irányításat -> osszehangoljak a fogyasztast/termelest orszagos szinten, illetve a korulottunk levo orszagok hasonlo szervezeteivel)

Szerencse, hogy az egesz hacacarenak nagyobb a fustje, mint a langja.

S ha lesz is nemi gond; azt az ugyeletes operatorok ugy oldjak meg, hogy a "lelkiismeretes" es ketsegkivul ostoba fogyasztok semmit sem fognak belole eszrevenni...

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 16:12:06

@pret: @johevi: Huha, azt hittem, ennel artalmatlanabb kezdemenyezesrol van szo :))
De komolyan, sracok, 10%-os energia-felhasznalas csokkenest ha eler az akcio,akkor mar rendkivul sikeres. Azt hiszem ennel durvabbat mar atelt a rendszer. Es a WWF all mogotte, nem a Greenpeace, senki nem fogja a MAVIR kapujahoz lancolni magat. :)
En azt mondom, kapcsoljuk le. 1 szavazat.

pret 2009.03.24. 16:13:03

johevi;

kicsit osszetettebb a dolog...
nem csak a visszakapcsolassal van a baj :(
a hirtelen keves fogyaszto+sok aram sem szerencses felallas

ha megerzi a rendszer;
a minimum a frekvenciaingadozas lesz (de ebbe nem menjunk most reszletesen bele)

eddig nem volt baj (legalabbis en, mint kisfogyaszto semmit nem ereztem az elmult evek akcioi soran) remeljuk ezutan sem lesz...

pret 2009.03.24. 16:16:50

Penzgyik;

En erre egyik lasszikusunkat ideznem;

"...okosabban kene felni annyit mondhatok..." /Hofi/

nem azzal mentitek meg a foldet, hogy egy orara lekapcsoljatok a villanyt (de ezt mar ugyis tobben leirtak elottem, szebben, hosszabban :)

para meg nem lesz a halozattal, mert az egesz "akcio" inkabb figyelemfelkeltes mint tenyleges energiasporolas
(de elmeletileg lehetne...)

Reggie 2009.03.24. 16:17:18

Penzgyik · penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 15:35:25

hat nem hinnem hogy jobban meggondolja, hogy mivel megy masnap, hanem letudja, hogy megvolt reszerol az eves kornyezetvedelem.
Amennyiben megis jobban meggondolja hogy mivel megy masnap, akkor meg ertelmetlen es felesleges a villanyt kapcsolgatni, mert aki kepes kornyezetkarosito tetteinek vegiggondolasara, az eleve tud gondolkodni errol es nem a kapcsolo 2x-i elbillentesetol jon meg az esze.

Chupa (törölt) 2009.03.24. 16:17:23

Komolyan csak engem zavar hogy a mama világít a lámpával feleslegesen? Hol itt a környezettudatosság?

OmegA404 (törölt) 2009.03.24. 16:17:54

Ez egy hülység... kapcsolgassa a villanyt az akinek nem fussa rá.
Majd ülök a sötétben és kurvára együttérzek, nem?

Kinek jó ez?

sydo 2009.03.24. 16:20:38

@flegman: nyugodtan lehet kapcsolgatni, a ma használatos kompakt fénycsövek kb 5másodpercnyi pluszenergiát vesznek fel bekapcsolásnál. ellenben a cső élettartama nagyon gyakori kapcsolgatásnál valamivel kisebb lesz.

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 16:23:15

@pret: @Reggie: Akkor mashogy mondom. Azzal, hogy elotte hirveres van, megjeleni az Indexen, blogokban, jobban eljut az uzenet a fejekbe, hogy gondolkodjunk el, mintha nem lenne hirveres. Valoban abban igazatok van, nem az egy ora szamit, hanem, hogy mi tortenik az emberek hozzaallasaval. Ez a lenyeg. De ezt mar irtam kjorabban is...

pret 2009.03.24. 16:28:05

@Penzgyik: mi tortenik a hozzallassal? :D lol

nem szeretnek altalanositani (de fogok);

sztem megnyugtatja a villanyt kapcsolgato emberek lelkiismeretet es le is tudtak a takarekossagot&kornyezetvedelmet egesz evre...

(lasd Reggie commentjet :)

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 16:31:05

@pret: Hat..., akkor mondj jobb modszert!

mhxmqz 2009.03.24. 16:35:04

Kicsit szégyellem magam, de én bizony lekapcsolom és tavaly is lekapcsoltam.
Sajnálom, ha ezzel belegázoltam vkinek a lelkivilágába.

lm1209 2009.03.24. 16:37:43

@Penzgyik: A fogyasztás 10%-ának egyszerre történő ki- és bekapcsolása már bőven sok, és simán kimeríti a terrorcselekémény fogalmát. :) Magyarország az európai villamosenergia-rendszer (UCTE) része, ennek olyan 350-400 ezer MW a csúcsterhelése - és kb 3000 MW az a primer tartalék, amivel egy ilyen egyszerre történő fel-le kapcsolást hatékonyan ki lehetne szabályozni. Ha az emberek egy percen belül kapcsolnának ebben 30000 MW-ot, arra nincs elegendő tartalék, és borul az egész. Utána lehet nézni, a Google a barátod, ki fog derülni, hogy itt most nem az energiamaffia siratja, hogy egy órán át kevesebb villanyt fog eladni, hanem műszaki okok akadályoznak egy ilyen akciót.

Abból a szempontból persze jó, hogy az emberek beszélnek róla, és talán vesznek is pár energiatakarékos izzót, miegymás - de szerintem ehhez nem kell rizikózni.

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 16:41:56

Hat, akkor jo, hogy itt nehanyan elore szolunk a blogon, igy legalabb keszulhetnek ra Ezert jo, ha mindnki elore ideirja, hogy reszt vesz majd az akcioban :).

De komolyan, nappali-ejszakai ingadozas ennel sokkal nagyobb a rendszerben. Arrol nem is beszelve, hogy Europa 3-4 idozona, es az egyes orszagokban nem ugyanakkor van fel 9, mint nalunk.

Androsz 2009.03.24. 16:44:23

Mivel az ember nappali állat, a sötétben is fényt csinál maga körül, hogy lásson valamit és ne csak hallucináljon. Lekapcsolhatjuk a villanyt, de akkor több gyertya fogy. Az úgy jó lesz?

Egyébként mivel én már olyat is hallottam, hogy arra az egy órára a közvilágítást is lekapcsolják, példát mutatva, én le fogom kapcsolni a villanyt, és lemegyek a kocsiba, mert az autótolvajok is érdeklődhetnek a világméretű összefogás iránt.

Reggie 2009.03.24. 16:57:44

Penzgyik · penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 16:23:15

a hirveresnek en se vagyok ellene, csak valami jobb otlet kene ami idoben elosztva csokkenti a terhelest.
A masik otlet, ami szinten csak felig jo, hogy a hagyomanyos izzokat az eu idovel be akarja tiltani.

báró Leopold 2009.03.24. 17:04:15

@Androsz: Egy címet a lakástolvajok kedvéért hagyhatnál itt azért :-)

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.03.24. 17:04:36

@Reggie: Persze, van akire esszel lehet hatni, van akire az erzelmekkel. Lehet, hogy csak varosi legenda, de ha jol emlekszem Nemetorszagban az Osram reklamozta ugy az energiatakarekos izzoit, hogy kiszamolta, hosszu tavon mennyi energiat es koltseget takaritanak meg akik azt veszik. Allitolag nagyot buktak a dolgon, a nemetek (ez tobb evvel ezelott volt) nem akartak hosszu tavon nyerni. Szoval mit varunk itthon?

davidz; · http://zoldhegyi.extra.hu 2009.03.24. 17:12:28

és ha 8tól fél9ig a páros házszámúak, fél9től 9ig meg a páratlan házszámúak kapcsolnák le a villanyt?


:D:D:D:D:D

Androsz 2009.03.24. 17:31:17

@báró Leopold: A lakást aláaknázva hagyom ott, benne marad a feleségem a húsklopfolóval. :-)
süti beállítások módosítása