A Suzuki

Csak ötven százalékban magyar, mégis a mi autónk. Vele kezdődött meg a motorizáció új korszaka Magyarországon, több száz példánya ma is rója a kilométereket. A Suzukiról van szó, természetesen, amit a magyar márkákról szóló sorozatunkban Hársfalvi János marketing vezető mutat be. János, aki megújította a márka kommunikációját, nem biciklizik, viszont karaokézik és nyitott más szokatlan megoldásra is.

Hársfalvi_karaoke.jpg


Meg sem kérdezem, milyen márkájú autóval jársz, csak annyit árulj el, milyen Suzukival?
Suzuki SX4 S-Cross-szal. Nálunk a vállalati politika része, hogy az alkalmazottak a hazai gyártású autóinkkal jelenjenek meg, amerre csak lehet. Mivel pedig idehaza a legújabb modell az S-Cross, így még a vezérigazgató is ezzel közlekedik…

Az autódhoz milyen abroncsot választasz?
A beszerelésnél már eleve prémium gumikkal kínáljuk az autókat, így egyénileg nem jellemző, hogy abroncsokat kelljen választani.

Csak azért kérdezzük, mert a Suzuki előtt a Hankooknál és a Goodyearnél is dolgoztál. Előtte esetleg valamilyen gumiégetős rally vagy talán Forma 1?
Sajnos, ennyire nem volt kalandos az előéletem… a Hankooknál 8 ország marketingjét koordináltam, a Goodyearnál pedig a független gumiabroncs kereskedők franchise hálózatát építettem ki. Az abroncstémából tulajdonképpen az autó szeretetét hoztam, hiszen a gumiabroncs az autógyártás meghatározó része. Bizonyos típusú rendezvények hasonlóak, ez is közös pont. De ha már említettétek a gumiabroncs égetést, azért mégiscsak volt valami ilyesmi: a Goodyearnél használt gumiabroncsokat adtunk drift versenyekre, ahol percenként égetnek el egy-egy gumit.

7.JPG

Hol helyezkedünk el ma a Suzuki térképen a cég globális helyzete szempontjából?
A Suzuki tradicionálisan rendkívül erős Ázsiában. Évente közel három millió autót ad el a világon, ennek a java Japánban és Indiában megy el. Az összes értékesítés a 10%-a viszont Európában realizálódik. Esztergom nagyon fontos, mert az európai értékesítés innen történik. Ráadásul erkölcsileg is nagyon fontos a Suzukinak Magyarország, mert az esztergomi első gyár, amivel nyugat felé nyitni tudott. Ez volt az európai hídfőállás.. Ha minden jól megy, legyártunk évi közel 200 ezer autót, amikor kevésbé - mint pl. tavaly, amikor zsugorodtak az eladások más autógyárakban is -, akkor 150-170 ezret. Cél a 300 ezer autó elérése, vagyis az európai hídfőállásból folyamatos a terjeszkedés. A Suzuki politikája világos: mindenhol a helyi gyár termékeit próbálja értékesíteni, nem más külföldi gyárai produktumait.

 

20 éve folyamatosan a Swift vezeti az eladási listát. Szerinted két évtized múlva is erről beszélünk majd?
Változni fog a helyzet, hiszen a fogyasztói igények is folyamatosan változnak. A Suzuki a világban – így itthon is - kisautó és terepjáró specialistaként definiálta magát. Jó minőségben, megfelelő áron ezt az igényt tudjuk legbiztosabban kielégíteni. Ázsiában nagyon népszerűek a mini autók, így a Suzukinak Japánban legalább nyolc ilyen változata van. Európában viszont mások az igények. Magyarországon ugyan még a Swift az abszolút kedvenc, de a trend azonban a miniautóktól egyre inkább a középméretű autók felé változik. Ezért jövünk ki most egy új modellel, a SX4 S Cross-szal, ami már egy igazi családi autó.

 

Hova lehet pozícionálni az új Suzukit?
Nyilván nem lesz luxus és prémium márka, hanem egy minőségi középkategória. Aki nem akar túl nagyot, csak szeretne az embereknek jó minőségű terméket gyártani, elérhető áron.

1_2.JPG

Apropó, ár. Ma már nem a legolcsóbb. Miért válasszuk, mitől más a Suzuki?
A megbízhatóságáért mindenképpen. Műszakilag hihetetlen a hagyománykövetés. Egy példa: a Suzuki sosem használ vezérműszíjat, csak vezérműláncot, mert az nem szakad el. A vezérműszíj szakadás viszont más gyártók termékeinél simán előfordul. A márka mindig a hosszú távú megbízhatóságra apellál. Egyébként a legjobb bizonyíték a 400 ezer Suzuki az utakon: még mindig járnak, akár tizensokévesen is. Egy Suzuki szervizes nehezen is él meg. Nem nagyon kell vinni hozzá az autót. :)

 

A megbízhatóság statisztikailag is bizonyítható?
Akár kampányt is építhetnénk rá, de nehéz lenne úgy megvalósítani, hogy a szükségszerűen bemutatott statisztikákkal más márkák imidzsét ne romboljuk. A „road asszisztenciával” (menet közbeni gépkocsi meghibásodásokkal) foglalkozó globális szervezetek statisztikáiból világosan látszik, hogy az úton közlekedő Suzukik, nagy mennyiségükhöz képest milyen elenyésző számban hibásodnak meg.

 

Térjünk át a reklámra. Kezdetben volt a „Mi autónk”, aztán most jött az „Igazi magyar és japán”. Mi változott?
A „Mi autónk” nagyon jó szlogen volt 20 éven át, viszont egy régebbi típusú Suzukiról szólt. Mi 2008-ban abszolút kategóriaváltást vittünk véghez, fejlettebb, modernebb modellekkel. A fogyasztók ezt nem tudták összerakni: azt érzékelték, hogy már nem lehet Suzukit kapni 1,5 millióért, hanem egyre drágábbak az autók. Ezért a kommunikációban is váltani kellett: magyarázatra szorult, miért kell többet fizetni. Ha egy 10 éves és egy 2 éves Swift egymás mellé áll, nyilván látszik, miért. De a 2 évesből van kevesebb. Több százezer régi Suzuki járja még az utakat, míg az új típusból néhány tízezret adtunk el eddig. Ezért kell az új szlogen: hogy megértsék, az új Swift már nem az, ami egykor volt.

 

Milyen reklámügynökségekkel dolgoztok?
A Hat Reklámügynökség volt nagyon sokáig kizárólagos partnerünk, 2012 eleje óta pedig a JWT lépett melléjük, majd újabb ügynökségek. Most, hogy már több ügynökséggel dolgozunk, a modellek és nagyobb projektek szerint osztjuk le a feladatokat.

4_1.JPG

2011-ban mélyponton álltak az eladások, a következő évben viszont nagyon lendült a Suzuki. Milyen részed volt ebben a sikerben?
2011-ben markáns vezetőségi váltás zajlott a Suzukinál, teljes vérfrissítéssel. A marketing vezető is új lett, többek között másfajta szellemiséggel, innen már adott volt hogy valami új fog történni.

 

Min változtattatok?
A kereskedelmi kommunikáció hatékonysága nem volt elégséges, ezért ide helyeztük a kommunikációs hangsúlyt. Nem általános árakciókat hirdettünk, hanem célzottan szólítottuk meg az ügyfeleket, direkt marketinggel: a kedvezményes ajánlatokat célzottan küldtük ki régi Suzuki tulajdonosokhoz, például autó csereprogram kapcsán: ha lecseréli régi autóját, jelentős kedvezményt kap. Jól működött: személyesebb lett a hangvétel, és testre szabottabbak az akciók. A vásárlók kivételezettnek érezték magukat.

 

Ekkor született az új szlogen is?
Amikor ideérkeztem a vállalathoz, az esztergomi irodában számomra vonzó kép fogadott: a vezérigazgató mögött egy japán és egy magyar zászló is ki volt függesztve. Tetszett, hogy a vállalkozás igazi, nemzetek közötti kooperációnak tűnik. Ezért esett a sok-sok szlogen ötletből anno erre a választás: az „igazi magyar és japán”. Legalább ötven százalékban magyarnak érezhetjük a márkát, hiszen majdnem minden autót, amit eladunk, itt Esztergomban szerelnek össze, tehát hazai gyártású autókról van szó. Másrészről jó ötletnek tűnt az összekapcsolódás, mert a japán autó meghatározás új minőségi szintre emelte a terméket a reklámban is.

 

Milyen eszközöket használtok a kommunikációban?
Minden évben vannak olyan időszakok, amikor hangosnak kell lennünk: ilyenkor a teljes marketing repertoárt használjuk, mindenhol ott vagyunk, ami számít. Az új modellek bevezetésénél a két legrangosabb kereskedelmi tévétől kezdve óriásplakáton, sajtón át mindent használunk. A köztes időszakban viszont a rádióhirdetéseket tartjuk kulcsfontosságúnak, hiszen autós közönséget kívánunk megszólítani, akiket a reggeli órákban például munkába mehet itt kiválóan elérhetünk. Emellett nagy szerepet kapnak az online jelenlét és és a különféle rendezvények is. Az online aktivitásokat tekintve például az első félévben idén mi voltunk a legerősebbek a magyarországi autógyártók között. Két jelentős Facebook rajongói táborunk van: az „I love Suzukin 45 ezer lájkoló van jelen, és több ezer az aktív résztvevő. A „Suzuki Magyarország” FB oldal egy kicsit hivatalosabb oldal, itt 25.000 a lájkszámunk.

5_1.JPG

Miért van ez a megosztottság, és hogyan használjátok az egyiket és a másikat?
Azért osztottuk meg, mert az átlagos felhasználókat kevésbé érdeklik a hivatalos márkaüzenetek. Viszont szükségünk van ilyen felületre is, ezért kell a hivatalos FB oldal, ami kicsit többet kommunikál az aktuális ajánlatokról, a modellpalettáról, technikai tudnivalókról. A másik, a szórakoztató változat pedig inkább a fiatalokat szólítja meg lazább stílusban, könnyedebb témákkal. Rengetegen töltik idejüket a Facebookon, akik érdekes tartalmakra vágynak, nekik szól az I love Suzuki. Itt olyan embereket is meg tudunk szólítani, akiknek nincs Suzukija, csak ehhez érdekes tartalom kell. Volt például egy programunk, szavazatokkal lehetett eldönteni, hogy két aktuális zenekar közül melyikkel forgasson klipet a Suzuki. Ez aktivizálta a közönséget, miközben a fiatal felhasználók gondolkodása is pozitívabbá válik a márkáról.

 

Volt még egy nagyon sikeres kampányotok, a női vezetőkkel kapcsolatban.
Az ötletet PR ügynökségünk hozta és szeretnénk hagyományt csinálni belőle. Egyszeri ötletnek indult, kis költségvetéssel, a nyár közepén, aztán hihetetlenül népszerű lett. A Splash-re kis játékkal úgy kívántunk figyelmet terelni, hogy ezzel a kis és aranyos autóval a női sofőröket aktivizáljuk. Csak hölgyek jelentkezhettek. Több mint 5000-ren regisztráltak, ami várakozáson felüli sikert jelentett. A jelentkezőknek először egy tesztvezetésen kellett részt venniük, helyben a márkakereskedőinknél. Ezek voltak a selejtezők. Aki továbbjutott, mehetett a döntőbe, ami a zsámbéki teszt- és oktatópályán zajlott vízfüggönyök közt, rántópaddal, csúszós lejtős pályán. Tulajdonképpen ez egy vezetéstechnikai verseny, aminek a győztese megnyerte a Splasht. Így jelentős ügyfélforgalmat tereltünk a márkakereskedésekhez, és a látogatok nemcsak bementek, hanem ki is próbálták, hogy lássák, milyenek ezek a modern autók.

 

Amúgy... karaokézol? :)
Hát...az egyik ügynökségünk kitalálta, ha már a karaoke egy japán szórakozási forma, akkor tegyük mobillá, és alakítsuk át erre az egyik autónkat. Az ötlet bevált, ahol a karaoke mobil feltűnik, ott csődület támad. Péntek és szombat esténként programja van, amit a karaokemobil.hu oldalon lehet követni. Visszük a saját rendezvényeinkre is. Állandó személyzete van és egy animátor. Az egyik hostesslányról kiderült, hogy remekül énekel, így ha épp nincs vállalkozó kedvű külsős jelentkező, akkor ő teszi ezt, nagy sikerrel.

2_1.JPG

Suzukis videókon, ha feltörnénk a belső hálózatot, találnánk karaoke videókat?
Igen, ilyen konkrétan az Efott fesztiválon született: a nagy színpad mellett kiállítottunk egy Sport Swiftet és a karaoke mobil is ott volt, mint szórakoztató egység. Nekem kellett ellenőrizni, hogyan működik. Ezért két kollégával ki is próbáltuk, éjjel, amikor már kicsit kiengedtünk… :)

 

Van magánélet a Suzuki mellett?
Ha az ember multinál dolgozik, akkor a napi 8 órába ritkán fog beleférni, ha jobban szeretne teljesíteni, eredményt elérni, fejlődni. Ahhoz legalább napi 10 órára van szükség. Tehát időben sokat elvesz, de azért jut idő a magánéletre is.

 

Akkor hogyan közlekedsz? Például: biciklizel?
Van egy nagyon régi bringám, de kb. 8 éve nem nem ültem fel rá. Ez nagy hiba, mert ha Budapesten lakik az ember, akkor minimum a tömegközlekedésre jó lenne átszokni…

 

És ha épp nem autózol, milyen iparágban, milyen területen képzelnéd el magad?
Nekem két szempontom van azzal kapcsolatban, hol dolgozom szívesen: egyrészt, hogy fejlődjek, nyíljanak meg új perspektívák, és így egyre jobb szakembernek érezhessem magam. Másrészt érdekes, izgalmas legyen, feldobjon, amit csinálok. Ezt a verseny teremti meg. Az is fontos, sőt, talán a a legfontosabb: mi a munkáltatóm célja, és tudok-e vele azonosulni hosszabb távon is. hogy mi az adott vállalatnak a célja, tehát miért dolgozom ott hosszú távon. Most a Suzukinál azért dolgozom, hogy a fogyasztóknak jó minőségű, kedvező árú autókat kínáljunk. Ez kielégít, de ha nemesebb célt találnék, abban szívesen kipróbálnám magam: ilyen lehet a környezetvédelem, az egészségügy, vagy a honvédelem például. Sajnos, ezek a területek a versenyszférában nem igazán tudnak jelen lenni.

© AD:renalin, Havasi Raymond 2014

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr135883175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szúrófény 2014.03.31. 16:42:28

Mi magyar benne? A festék, meg a kárpit? Vas, alamínium, gumi, mind külföldről hozott!
süti beállítások módosítása