Ha hírességek twittelnek a márkádról, nem biztos, hogy olyan jól jársz, mintha több, de kevésbé befolyásoló emberhez juttatod el az üzeneted - állítja egy kutatásra alapozva Duncan Watts, a Yahoo Research egyik vezető kutatója.
Watts szerint ezen logika alapján a szponzorált tweetek sem biztos, hogy beváltják a hozzájuk fűzött reményeket. Lehetetlen megmondani, mitől kezd el terjedni egy-egy tweet, és az üzenetenkénti 1.2-es retweet-aránnyal egyszerűen nem jó befektetés celebeket fizetni az üzengetésért. Példaként Watts egy 2009-es jelentést hozott fel, amely szerint Kim Kardashian egyetlen (!) támogatott tweetért 10 ezer dollárt kapott.
„Jobb, ha sok kisebb hullámot keltünk” - mondja Watts, aki több eredményt is megosztott a SES New York konferencián:
- A legaktívabb 20 ezer twitterező négy kategóriában (média, bloggerek, cégek, hírességek) az összes tweet 50 százalékát, valamint a követések 45 százalékát tette ki.
- A hírességek általában más hírességeket követnek, a média pedig a médiát figyeli. A kutatás szerint az egyetlen féle felhasználó, aki figyel másokra, a cég - mivel ők nem csak azért vannak a Twitteren, hogy eljuttassák az üzenetet a felhasználókhoz, hanem hogy meg is hallgassák a véleményüket.
A Watts és csapata által figyelt tweetek közül a bloggerek voltak felelősek 1,36 millióért (ez felhasználónként 272 üzenetet jelent), a média pedig 5,1 millió üzenetért (felhasználónként 1023 tweet). Az „átlagemberek” 244 millió üzenetet hagytak, felhasználónként 6,1-et.
Érdekesség, hogy a kutatás szerint az üzenetek a Twitter segítségével pont úgy terjednek, mint ahogy 50 évvel ezelőtt - egy 1950-es években született tanulmány szerint ugyanis először a véleményvezérek szereznek tudomást a történésekről a médiából, majd ők szórják tovább követőiknek, vagyis környezetüknek. „Nem volt Twitter, nem voltak követők, mégis leírták ugyanazt a jelenséget majdnem ugyanezekkel a szavakkal” - utalt a régi tanulmányra Watts.
Mi tehát a tanulság? A kutató szerint az, hogy hagyni kell a celebeket, pláne nem kell sok pénzt beleölni abba, hogy népszerűsítsék a termékünket. Sok, kis hullám - ez kell a márkának, a jövőben - ha ez így lesz - sokkal több földrajzilag és barátilag kalibrált szponzorált Facebook-postot és tweetet láthatunk, mint Charlie Sheen-t.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Deutsch Tompika ezúttal az alkotmányjogászt ekézi 2011.03.29. 13:56:09
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.