A fogyasztókra zúduló, városi reklámok tengerében manapság egyre nehezebb megragadni a figyelmet, legyen akármilyen szép és különleges is a közölni kívánt üzenet. Persze léteznek különféle ambient trükkök, melyekkel közelebb lehet vinni a mondandót, ám a siker még így sem garantált. Az alapvető célja ezeknek a módszereknek, hogy intenzívebb kontaktot alakítsanak ki a célcsoporttal, ezzel is növelve a márkaismertséget, az érzelmi azonosulást, az elfogadottságot és végül a cselekvést. Minél több csatornán tudják közvetíteni az üzenetet, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a potenciális fogyasztók majd felfigyelnek rá.
De vajon milyen fegyverekkel és csatornákkal támadhatnak a polgárokra a reklámharcosok? Az utcai arzenál legfőbb eszköze a kép, amit úgy táraznak, ahogy akarnak. A buszmegállókba kiragasztott, miniatűr cetliktől kezdve, az egész épületeket elfoglaló „veddmeg-óriásokig”, bármivel bombázhatják az ártatlan járókelőket. Ha ez nem volna elég, még mindig ott a lehetőség, hogy megspékeljék a mondanivalót egy kis hang aláfestéssel. Hiszen az emberi fül egy csodálatos szerv. Ha egészséges, 400.000 különböző hangot képes megkülönböztetni. A hallás a legközvetlenebb összeköttetés a külvilággal; ez az ember és környezete közötti legfőbb kapocs. Így nem meglepő, hogy a reklámszakemberek most már az utcán is ki akarják használni a benne rejlő lehetőségeket. Erre itthon is láttunk példákat, melyeket most nem minősítenék. Saját tapasztalatból mondom, hogy nincs rosszabb egy folyton dalra fakadó CLP-nél, ami talán újdonsággal szolgál az először arra járónak, de a közelben élő, rezidens lakosoknak olyan, mint a tüzelő macskák operája telihold idején. Zavaró.
Más a helyzet egy óriásplakáttal és egy épülethálóval, ahol a normális hangszórók használata – a közterületi rendeletek miatt – hála Istennek már tényleg nem lehetséges. Mindezidáig kiaknázatlan területnek számított ezeknek a médiumoknak a hangosítása, egészen mostanáig. Létezik ugyanis egy találmány, amely képes arra, hogy a hangot úgy irányítsa, mint a lézersugarat, így csakis a megcélzott delikvens hallja a neki szánt üzenetet. „Az Audio Spot Light (USA Holosonics) egy nagyon különleges hangszóró, amelyik ultrahangokkal alakítja a hangot úgy, hogy a longitudinális nyomáshullám sokkal keskenyebb lesz. A hang ettől gyorsabban halad, így sokkal irányíthatóbb és távolabbra vihetőbb, mint az átlagos hangszórónál. Közben a hang nem "klasszikus" módon mozgatja a levegőt, hanem úgy működik, mintha egy lézerről vagy egy irányítható fényről lenne szó. Adott körülmények között az egyik legérdekesebb tulajdonsága az Audio Spot Light-nak az, hogy mikor az ember nem a hangszóróval szemben áll, akkor nem hall semmit, míg egy másik érdekes tulajdonsága az, hogy a hang a hangszórótól még körülbelül 20 méter távolságról is kiválóan hallható.”
Egy ilyen fajta rendszerrel olyan célzottan lehet bemérni a fogyasztókat, mint az anyjától elkószált, magányos őzikét. Rendkívül hatásos arra, hogy közvetlen módon szólítsuk meg az embereket a nyüzsgő betondzsungelben. Az már más kérdés, hogy a célpont, hogyan reagálja le az eseményt. Lesznek olyanok, akiknek tetszeni fog a reklámfogás, de olyanok is akadnak majd, akik tudathasadás tüneteivel orvoshoz fordulnak. Külföldön már kipróbálták, tehát működik a dolog a reklámiparban. New York egyik forgalmas utcáján egy hatalmas épülethálót fejeltek meg egy ilyen célzó berendezéssel, ami az arra kószáló embereket maximálisan az üzenet befogadására késztette.
Nálunk is volt egy kezdeményezés a Parlament előtt, a 2007-es Auditérium alkalmából, bár ott inkább egy társadalmi piknik keretében, mintsem egy márka promóciójában. Szóval a technika már itt van a küszöbön, és csak arra vár, hogy egy jól irányzott kreatív koncepcióval csőre töltsék, és leterítsék vele a vadakat, őőő…illetve a vevőket.
Forrás: Auditérium
A bejegyzés trackback címe:
https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr932684503
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bys · http://myspace.com/bysman 2008.11.18. 11:33:35
Ez már olyan, mintha a Gibson féle Neorománcból kelt volna életre. A technológia nagyon adja magát a különféle marketing akciókhoz. Mondjuk pld nagy fless lehet a Moszkván lövöldözni a gyanutlan rockereket az új AC/DC album promójával. :D
borosta 2008.11.18. 16:31:03
...az lesz majd a gyönyörű mikor majd az agyunkat kezdik csesztetni, és mondjuk direktben viszik be a szükséges infot...
...komolyan mondom én félek az ilyenektől, szolgalelkű emberek létrehozása a célja mind az országok mind a cégek/gyárak vezetőinek...
...szabadság? lassan álmunkban sem...
...komolyan mondom én félek az ilyenektől, szolgalelkű emberek létrehozása a célja mind az országok mind a cégek/gyárak vezetőinek...
...szabadság? lassan álmunkban sem...
ad-renalin · http://adrenalin.blog.hu 2008.11.18. 17:19:31
Kérdéses, hogy Magyarországon a reklámetikai bizottság engedélyezné-e......
Azért nem kell ennyire megijedni borosta! :)
Azért nem kell ennyire megijedni borosta! :)
SueSue · http://twitter.com/Sue__sue 2008.11.18. 22:09:21
Bys-re ....ja valóban egy új technika bevezetése (persze csak ha a reklámetikai bizottság engedélyezné) relevánsabb lehet egy saját kategóriájával, ami segíti az üzenet-technika összekapcsolását, jobban segíti az új médium elfogadását.
By the way a TV csatornák változtatják a hangszínt a reklámblokkoknál, figyelemfelkeltés...
Évekkel ezelőtt volt olyan kísérlet, hogy a reklámblokkokba egy egy brandnevet raktak be kép nélkül valami más frekvencián és vizsgálták az imprinting hatást...
By the way a TV csatornák változtatják a hangszínt a reklámblokkoknál, figyelemfelkeltés...
Évekkel ezelőtt volt olyan kísérlet, hogy a reklámblokkokba egy egy brandnevet raktak be kép nélkül valami más frekvencián és vizsgálták az imprinting hatást...
bys · http://myspace.com/bysman 2008.11.19. 09:26:58
SueSue: Ez hallható frekvencia volt? Mert a szubliminális reklámmal asszem az 50-es években próbálkozott a Coca Cola (ki más?), de azt már akkor etikátlannak nyilvánították.
Amúgy én ezt az audi light spot-ot el sem tudom képzelni. Kíváncsi vagyok, hogy a "célpont" környezetében ezt milyen távolságban hallani? És, hogyha ezt ott hallani, akkor onnan miért nem terjednek tovább a hanghullámok a normális, megszokott módon?
Amúgy én ezt az audi light spot-ot el sem tudom képzelni. Kíváncsi vagyok, hogy a "célpont" környezetében ezt milyen távolságban hallani? És, hogyha ezt ott hallani, akkor onnan miért nem terjednek tovább a hanghullámok a normális, megszokott módon?
joehatchinsky 2008.11.19. 19:19:55
bys, a Cocs Cola nem a hangokkal játszott, hanem időről időre bevágott egy képet. Működött, szerencsére gyorsan be is tiltották.
Ezt a technikát meg (audi-lightspot) már használják, de legalábbis tesztelik, mint nemhalálos tömegoszlató fegyver.
Ezt a technikát meg (audi-lightspot) már használják, de legalábbis tesztelik, mint nemhalálos tömegoszlató fegyver.
bys · http://adrenalin.blog.hu 2008.11.20. 11:45:10
joehatchinsky: Igen, de morális szempontból mindegy, hogy kép vagy hang.
joehatchinsky 2008.11.20. 12:27:47
persze, a hatás ugyanaz, és egyik sem tekinthető etikusnak.