Kollektíva

Reklám

Csirip

Néphang

Mémfal

Taggyűlés

adidas (4) ajándék (2) alkalmazás (4) alkohol (9) állás (3) állat (12) ambient (59) animáció (10) array (113) augmented reality (8) autó (20) axe (5) bank (4) banner (4) beteg (3) botrány (13) brandfestival (4) btl (2) burger (2) buzz (2) bys (7) cadbury (2) cannes (8) celeb (4) chatroulette (4) coca cola (5) diesel (4) divat (7) dm (7) egészség (3) élelmiszer (4) élményhajsza (441) erőszak (3) erotika (25) erotikus (2) facebook (22) felnőtt (4) fesztivál (3) film (169) flashmob (4) fmcg (3) foci (16) gerilla (18) globális felmelegedés (3) google (2) greenpeace (2) hajléktalan (3) heineken (2) hellókarácsony (6) hoax (2) honlap (2) horror (4) humor (27) ikea (2) interaktív (8) interjú (14) internet (41) ipad (2) iphone (9) játék (7) jézus (3) kampány (4) karácsony (3) kommunikáció (3) környezet (2) környezetbarát (2) közösség (4) közösségi (4) közösségi média (26) köztér (4) lee (2) lopás (3) lottó (2) magyar (3) márka (2) marketing (4) mcdonalds (6) média (6) meztelen (10) microsite (22) modell (2) morbid (2) mozi (5) művész (2) névjegy (15) nike (4) nokia (3) nsfw (21) online (6) óriásplakát (7) orosz (2) őrült (2) outdoor (2) óvszer (3) pályázat (2) paródia (2) pénzügy (3) pepsi (3) peta (3) philips (2) playboy (4) politika (6) print (43) rap (2) red bull (3) reklám (455) retro (8) sajtó (2) samsung (3) sas istván (2) sci fi (2) social media (2) sör (13) sport (14) statisztika (3) super bowl (7) szex (5) szexi (6) szivar (2) születésnap (2) tánc (2) társadalmi célú (76) technológia (4) telekommunikáció (10) trendvekker (40) turizmus (2) tv (10) üdítő (2) ügynökség (6) ügyvéd (2) ünnep (2) valentin nap (2) verseny (5) vicces (22) viral (77) víral (2) vírusfilm (56) vírusvideó (14) vodafone (2) volkswagen (4) youtube (6) zene (28) Összes tag

Barátság


Monitor: Super Bowl-taktikák

2011.02.04. 10:20 - ad-renalin

Címkék: trendvekker film autó reklám super bowl

2010-ben egy 30 másodperces tv-szpot ára a Super Bowl alatt átlagosan 3,01 millió amerikai dollár volt. Idén ennél is többet kell fizetnünk ahhoz, hogy legyen fél percünk a reklámozás Mekkájában. De a nagy meccs reklámszünete rég nem arról szól, hogy ki mennyire vicces vagy eredeti: a kisfilmek sokkal nagyobb, integrált kampányok részei lettek az évek során.

 

 

 

2010 legjobb vírusvideói

2010.12.10. 12:12 - ad-renalin

Címkék: trendvekker reklám vírusfilm

Nemsokára itt az év vége. Ilyenkor mindenki szeret kicsit visszatekinteni, és számvetést tartani az elmúlt esztendőről. Ezért szeretnénk most mi is megosztani veletek a Mashable legújabb cikkét, amiben 2010 leginnovatívabb vírusvideóit válogatták össze. A válogatásba offline és kifejezetten online célra készített alkotások is bekerültek, melyek közös ismérve, hogy nagyon szórakoztatóak. Ha a sorrenddel nem is teljsen, a válogatásba bekerült gyöngyszemekkel mindenképpen egyetértünk – nagyrészükről már mi is írtunk itt az ADrenalinon.

 

1. Állati Youtube videó
A Tipp-Ex kampánya tökéletes példája annak, miként lehet egy poros márkát frissen és szórakoztatóan reklámozni. Nem akarjuk lelőni a poént, de a kezdeti, b-kategóriás jelenet után olyan élményben lesz részetek, amit egy jó ideig nem fogtok elfelejteni. Humoros, újszerű és mindenekelőtt nagyon szerethető kampányról van szó, amiben kedvünkre szórakoztathatjuk magunkat.
 
 
Ügynökség: Buzzman

 

2. Az ölelés ereje

Ezt a gyönyörű és szívhez szóló társadalmi célú reklámfilmet az angliai Sussex Safer Roads Partnership (SSRP) készítette, és legfőbb célja, hogy a biztonsági öv használatára hívja fel az emberek figyelmét. Az „Öleld meg az életet” című kampány 90 másodperces filmjében nincs vér, nincs sikítozás és megcsonkított testek, nincsenek szomorú hozzátartozók és tragikus jelenetek. A spot mégis olyan hatást gyakorol az emberre, hogy szinte könnyezni támad kedve. Nem véletlenül nyerte meg az év Youtube reklámja címet is.
 
 
Ügynökség: Alexander Commercials

Reklámok a filmekben

2010.10.15. 12:36 - ad-renalin

Címkék: trendvekker reklám film termékelhelyezés brandfestival

Az emberek többsége szinte azonnal csatornát vált, mihelyt egy reklámblokk megszakítja kedvenc műsorát vagy filmjét. De mi van akkor, ha magában a műsorban van a reklám? A termékelhelyezés mára teljesen beszőtte magát a külföldi megaprodukciók, valóságshow-k és szappanoperák világába. A PQ Media adatai szerint az USA-ban 2009-ben 3,61 milliárd dollárt költöttek ilyenfajta reklámozásra. 2010-re pedig 20 százalékos növekedést vár e területen, ahol a költés elérheti akár a 7,5 milliárd dollárt. De mit is jelent pontosan a termékelhelyezés?
 
Termékelhelyezésnek (angolul product placement) nevezzük azt, amikor a televíziós műsorokat, játékfilmeket és videojátékokat szponzoráló cégek valós termékei nem jól azonosítható reklámblokkokban jelennek meg, hanem részt vesznek a műsornak vagy filmnek a cselekményében. Ilyenkor a szereplő jól látható módon használ, illetve kerül kapcsolatba bizonyos termékkel és márkákkal.
 
Bár a legtöbb szakirodalmi forrás 1982-re, az „E.T., a Földönkívüli” bemutatására teszi az első termékelhelyezést, valójában már sokkal korábban 1927-ben tetten érhető volt a Szárnyak című filmdrámában, ahol a – mai napig létező – Hershey’s csokoládémárkát népszerűsítették. Az első videojátékos megjelenés is nagyon korán, az 1984-es Action Biker nevű játékban volt, ahol a Skips chips tűnt fel újra meg újra.
 
De vajon miért hagyják az alkotók, hogy a márkák a saját szellemi termékükbe is belefurakodjanak? A válasz egyszerű: ezzel a módszerrel lehet a legkönnyebben támogatókat találni az egyre drágábbá váló produkciókhoz. A videojátékok esetében ráadásul még pluszt is ad az élményhez, mivel a virtuális világ így jobban közelít a valósághoz. De nézzünk meg néhány példát a termékelhelyezésekre! Meg fogtok lepődni, hogy mennyi lehet egy filmben.
 
Austin Powers – Pepsi, Starbucks
Számkivetett - FedEx and Wilson
Men in Black II - Ray-Ban sunglasses, Mercedes Benz, Sprint, Burger King
Vissza a Jövőbe II - Pepsi, Coca-Cola, Nike, Pizza Hut
Pókember - Carlsberg, Dr Pepper
Iron Man - Burger King
James Bond (Halj meg máskor) - Visa, Avis, BMW, Aston Martin, Smirnoff, Heineken, LOreal, Ericsson
Sziget - Xbox, Cadillac, Budweiser
Transformers - Panasonic, Apple, HP, Porsche, eBay, Burger King, Chevrolett, Cadillac, Hummer, GM, Pepto Bismal (itt van egy szemléltető videó)
 
 
 
De vajon mi a helyzet Magyarországon? „A némileg kaotikus helyzetet kihasználva, a kilencvenes évek elején a hazai sorozatokban csak úgy burjánzott a termékelhelyezés, elég a Kisvárosra vagy a Família Kft.-re gondolni. A médiatörvény 1996-ban aztán véget vetett ennek. Ugyan ebben nem jelent meg a termékelhelyezés kifejezés, de a burkolt reklámot egyértelműen megtiltotta. Látva az esetleges hiányosságot, és hogy a termékelhelyezés nem minden esetben burkolt reklám, az ORTT egy évvel később kiadott egy határozatot, amely szerint „termékelhelyezés fikciós műfajokban (mozi- és tévéfilmekben), pénzmozgás nélkül, az életszerűség mértékéig fogadható el”. – írja Papp Váry Árpád a Marketing & Média 2008-as számában.
 
Az EU a technológiai és reklámipari változásokhoz igazodva 2007-ben felülvizsgálta az 1997-es „televíziózás határok nélkül” irányelvet. A jogszabályt éppen a változások miatt keresztelték át „audiovizuális médiaszolgáltatások” irányelvre, amelynek hatálya így kiterjed például az interneten közvetített televíziós programokra is. Az EP csak szigorú feltételekkel és csak bizonyos műsoroknál, de engedélyezné a televíziós termékelhelyezést. Tilos lenne ezzel a hirdetési módszerrel élni híradásokban, ismeretterjesztő, illetve gyerekműsorokban és tanácsadási programokban. A műsor elején és végén, valamint a reklámszünetek után fel kell hívni a nézők figyelmét arra, hogy az adott programban termékelhelyezéssel találkozhatnak.
 
Vannak, akik betartják ezeket az előírásokat és vannak, akik kevésbé. Mai hír, hogy a Az NMHH levetette a Diplomavadászt a Duna Tv műsoráról mivel a médiahatóság szerint tiltott termékelhelyezések vannak benne - írja az Index. „A sorozatban például mindenki Audival, de legalábbis Volkswagen Passattal járt nemtől, kortól és társadalmi státusztól függetlenül, és mindig mindenkinek csak az óbudai Symbol étterem jutott eszébe, ha éhes lett.”
 
 
Kevés olyan szakember van, aki tájékozottabb lenne a termékelhelyezés témában, mint Marco Di Gioacchino, a MirriAd értékesítési alelnöke, aki a BrandFestival alkalmából érkezik Budapestre. Érdemes lesz meghallgatni az előadását! 

Facebook az élet után

2010.10.13. 11:34 - ad-renalin

Címkék: trendvekker facebook halál közösségi média

Van-e élet a halál után? Ezt a kérdést mindenki felteszi magának. Bár a biztos választ nem tudhatjuk, egyvalamit bátran kijelenthetünk: az online világban és a közösségi oldalakon van. Egy publikáció szerint jelenleg 5,7 millió elhunyt Facebook felhasználó profilja működik a világhálón. És ez csak a Facebook. Vajon hányan lehetnek még egyéb közösségi oldalakon, hírlevél címlistákon és online adatbázisokban? A becsült szám akár több tízmillió is lehet, ami – valljuk be – elég hátborzongató.
 
 
Az Allfacebook színes infografikája szerint ugyanakkor évente "csak" 200 ezer Facebook felhasználó hal meg, ezzel messze alulmúlva az offline világ halálozási arányát. Míg egy nap 700 ezer felhasználó regisztrál, addig csak 548 távozik el az élők sorából. De vajon mi történik ezután? A Facebook régebben egy apró üzenetet írt ki az ismerősök üzenőfalára – ami némelyeket sokkolt, másokat pedig ismét sírásra késztetett – majd nyugodt szívvel törölte az illető profilját.
 
2007 óta azonban nem semmisíti meg a profilt, hanem átváltoztatja egy különleges oldallá, ahová a családtagok, barátok és ismerősök búcsúüzeneteket küldhetnek – akár egy online temetési ceremónián.  
 
De miért is írunk minderről? Mert mára ebből is tuti üzletet csináltak Amerikában. Miután valaki örök nyugalomra tér, a digitális hagyatékai tovább élnek a számítógépekben és szervereken szerte a világban. Sokak számára ez nem jelent nagy problémát, de többen vannak azok, akik nem szeretnék felügyelet nélkül hagyni hátramaradt adataikat, üzeneteiket, képeiket és egyéb online tartalmaikat. Erre a problémára adnak megoldást azok a vállalatok, melyekből a Mashable összegyűjtött néhányat.
 
A különleges szolgáltatók egy hosszú és fájdalmas procedúrától kímélhetik meg azoknak a hozzátartozóit, akiknek már nincs sok idejük hátra – vagy csak nagyon előretekintőek. A digitális végrendeletben megjelölt személyek így könnyedén és egyszerűen hozzáférhetnek mindenhez, amivel elhunyt ismerősük rendelkezett: számítógépes fájlokhoz, közösségi profilokhoz, pénzügyi adatokhoz és számlákhoz, blogokhoz és email-ekhez. Íme, egy interjú, amely az egyik ilyen szolgáltató alapítójával készült. Érdemes megnézni! 


Zöldmarketing

2010.10.12. 12:04 - ad-renalin

Címkék: trendvekker környezetbarát marketing reklám brandfestival

Ha egy nyugati ember manapság bekapcsolja a tévét, vagy felnéz a netre, azt láthatja, hogy a „zöld attitűd” már nem csak a környezetvédő csoportok kommunikációjában, hanem a multinacionális vállalatok reklámjaiban is hangsúlyosan tetten érthető. A zöld mára mainstream lett, ráadásul nagyon nagy biznisz is.
 
 
Az amerikai Nemzeti Marketing Intézet szerint 230 milliárd dollárra becsülhető a vásárlóereje azon potenciális fogyasztóknak, akik számára fontosak a környezetvédelmi szempontok. A vállalatok sorra ébrednek rá, hogy a fogyasztók szeretik és támogatják azokat a márkákat, melyek környezettudatosak. Sőt, egy nemrég készült kutatás szerint az amerikaiak 80 százaléka tekinti fontosnak ezt a tényezőt, mikor vásárolni indul. Ezért a vállalatok – és a reklámjaik – egyre inkább hangsúlyozzák a zöld attitűdöt, amely így rövid- és hosszútávon is kifizetődő lesz számukra.
 
Legyen az egy új termékgyártási folyamat, egy újrahasznosítható termék, egy környezetvédő gondolat, vagy csupán az értékesítési lánc zöldítése, mindenképpen érdemes változtatni, hiszen az aktuális PR érték mellett tényleges mentalitásbeli változást lehet elérni az emberek életében. És ez már csak azért is jó, mert az emberek alapvetően szeretnek részt venni ilyen ügyekben és hozzájárulni egy kis jóhoz.
 
Bármi lehet zöld, legyen szó ruháról, kávéról, autóról, csokiról, mosószerről vagy vodkáról. Igen, már ilyen is van, hiszen az USA egyik legnagyobb szeszgyártója újrahasznosítható üvegből és papírcímkéből, valamint vízalapú festékből készíti a termékeit. Bár a piacon már léteznek hasonló környezetbarát italok, a vállalatnak mégis sikerült növelni az eladásait, mivel hangsúlyosan kommunikálta a zöld-termékelőnyt. (További infók a vodkáról itt.)
 
A környezetbarát megoldások különösen fontosak az autóiparban, ezért szinte mindegyik márka lépett ez irányban. Itt van például a Volkswagen ötletes ambient akciója, amely a Polo újrahasznosítását reklámozza.
És itt van egy lélegzetelállító vetítés is, amely soha nem látott módon mutatja be a Toyota energiatermelő képességét. Falra-, házra- és utcára vetítést láthattunk már, de ilyet még soha.

A két nagy ruhagyártó, a Diesel és a Levi’s is aktívan kommunikálja környezetbarát gondolkodását. Az előbbi egy apokaliptikus látképpel, míg az utóbbi 100%-ig természetes gyapjúból készült Öko-farmerekkel.
 
A tisztítószerek piacán is tetten érhető a változás (már idehaza is). Itt van például a Clorox legújabb termékcsaládja, amely ugyanolyan hatékonyan működik, mint a régi szerek, csak éppen nem károsítja úgy környezetet.
 
Végül, de nem utolsósorban, meg kell, hogy említsük a Starbucks-ot, amely környezetbarát kávét termeszt Columbiában és amely 2015-ig minden poharát újrahasznosítható anyagokból kívánja gyártani.
 
Akit érdekel a téma, az feltétlenül hallgassa meg az idei BrandFestival-on Kate Galbraith előadását, aki a „zöldmarketing” elismert szakértője és csak olyan konferencia-előadások meghívását fogadja el, amelyek támogatóinál az üzletpolitika szerves részét képezi a fenntartható fejlődére való törekvés.   

Mi kell a Facebook rajongóknak?

2010.09.10. 17:07 - ad-renalin

Címkék: trendvekker statisztika közösségi média facebook

Egy nemrég készült kutatás szerint a Facebook felhasználók nem csak az ismerősök és a szórakoztató tartalmak miatt látogatnak el a közösségi oldalra, hanem a különböző promóciók, nyereményjátékok és akciók miatt is – legalábbis ezek állnak a háttérben, amikor lájkolnak egy rajongói oldalt. Jól tetten érhető ez a viselkedés idehaza is, hiszen az elmúlt hónapokban indult spam-nyereményjátékokra több százezren jelentkeztek és jelentkeznek még a mai napig, ezzel is bővítve a sokszor teljesen inaktív rajongói oldal táborát.
 
 
A kutatás szerint külföldön csupán a felhasználók harmada kedveli azért a márkákat, hogy naprakész híreket és új termékmegjelenésekkel kapcsolatos infókat kapjon. Íme, a részletek:
 
 
Tehát ez azt jelenti, hogy a márkáknak mostantól csak és kizárólag leárazásokat és promóciókat kellene szervezniük az oldalakon? A válasz: nem. Itt van néhány ok arra, hogy miért nem hasznos hosszútávon csak kuponokkal és játékokkal operálni:
 
- Az emberek ideig-óráig élvezik a nyereményjátékokat, de ha túl sokat kapnak belőle, könnyen belefáradhatnak. Nincs annál zavaróbb, mint amikor minden bejegyzésben játékra buzdítják, szinte utasítják az embert.
 
- A nyereményjátékok a rajongótábort növelik, a márka iránti elkötelezettséget már nem biztosan. Egy valamire való oldalon az admin beszélget, kérdez, figyel és válaszol. Nem tekinti marhacsordának az embereket. Megpróbálja úgy átadni a márkaértéket, hogy közben szórakoztat és tanít, nem csak versenyeztet. Ha nem így tesz, csupán elpazarolja a büdzsét, amit a kuponokra és nyereményekre fordított. (Persze a rajongók „örökre” ott maradnak, később is lehet velük mit kezdeni, de az első benyomás – mint mindenhol máshol – itt is nagyon sokat nyom a latba.)
 
- Ha konkrétan rákérdezünk, a rajongók mindig azt fogják mondani, hogy szeretnek nyereményjátékokban és promóciókban részt venni. Mindazonáltal a nagyrészük erre akkor is vevő, ha a márka site-ján kell engedélyt adni az ilyen tartalmú email-ekre.
 
- Amikor a fogyasztók célirányosan keresnek ilyen kedvezményeket, csupán 17 százalékuk használja a Facebook-ot. A többség megmarad a keresők használatánál, illetve az erre szakosodott nyereményjáték-gyűjtő oldalaknál.
 
- A lista tetején lévő 40% főleg azokból a fogyasztókból áll, akik folyamatosan keresik a legjobb ajánlatokat és lehetőségeket, függetlenül attól, hogy milyen márkáról, termékről vagy szolgáltatásról van szó. Mindegy, hogy ez a te Facebook oldaladon, vagy bármilyen más csatornán történik.
 
Az ábrából kiderül, hogy a kutatásban résztvevők több indokot adtak arra, miért is lesznek rajongói egy oldalnak. A kérdőívben minden okot meg kellett jelölni, és bizony sokszor tényleg csak a nyereményekért kattintanak arra a bizonyos gombra. Persze akkor is sűrűn lájkolnak, ha nincs szó nyereményekről és akciókról, csupán világgá szeretnék kürtölni, hogy szimpatikus nekik a márka. Belőlük is nagyon sok van.
 
Az egyik legmeglepőbb adat, hogy csupán 13 százalékuk szeretne párbeszédbe elegyedni a márkával. A kutatás sajnos nem ad erre magyarázatot, ellentétben egy amerikai blogerrel, aki szerint a fogyasztók általában véve nem akarnak beszélni a márkákkal. Érdekes felvetés, érdemes beleolvasnii!
 
Végső gondolat
 
A felhasználóknak általában véve más és más motivációja van a márkafanná válásban. Az biztos, hogy van foganatja a játékoknak és ajándékoknak, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy miért is jött létre a Facebook. Aki nagyon szeretne nyerni, az feliratkozhat a márka hírlevelére vagy a Twitter csatornájára. De a Facebook más, eredetileg önkifejezésre, párbeszédre és szórakoztatásra találták ki – lehetőséget adva a márkáknak, hogy közelebb kerüljenek az emberekhez. Épp ezért, ebből a megközelítésből érdemes rajongói oldalt indítani, még ha időről-időre be is iktatunk néhány nyereményjátékot. Nektek mi a véleményetek, tapasztalatotok?

 


Az életet is nézd, ne csak a mobilod!

2010.08.27. 12:23 - ad-renalin

Címkék: trendvekker mobil közösségi média társadalmi célú

A világon egyre több okostelefon talál gazdára, ami alapjaiban változtatja meg az emberek információhoz fűződő viszonyát. Nokia, iPhone, Android készülékek furakodnak be zsebeinkbe, átformálva mindennapjainkat, szokásainkat és közösségi életünket. Az egyre sokoldalúbb készülékek és az online életstílus napi rutinná válik – amelynek vannak pozitív és negatív vonzatai is egyaránt.  Mivel a pozitív dolgokról viszonylag sokat hallani, de a negatívakról keveset, úgy döntöttünk, hogy jobban utánajárunk a témának.
 
 
Tekintsünk egy kicsit vissza a "múltba", amikor még csak egy-egy sms jelző hang vagy szimpla csörgés értesítette a felhasználókat arról, hogy valami fontos történik. Pár másodperc múlva visszacsúsztathatták a készüléket a zsebükbe és utaztak tovább a buszon, álldogáltak a sorban, hallgatták tovább az egyetemi előadást és ökörködtek tovább a haverokkal.
 
Ezzel szemben mit lehet látni mostanában? Szenvedélybetegekként nézzük az email-eket, tweeteket, blog kommenteket, Facebook-ot és a világháló bármilyen apró rezdülését. Még ha nem is történik semmilyen figyelemre méltó esemény, tovább ujjazzuk a kijelzőt és böngésszük a legfrissebb szalagcímeket, nézzük az időjárást (akkor is, ha épp az ablak közelében ülünk), vagy valamilyen hülyeséget rendelünk az eBay-en.
 
Persze mindennek létezik egy racionális oka. Egy tavalyi kutatás szerint az agyban ugyanazok a neuronok felelősek az információéhségért, mint amelyek a sokkal primitívebb szükségletek (éhség és szomjúság) kialakulásáért. Ám az átlagos emberek – kivéve a testépítőket – nem zabálnak és isznak egész nap. Furcsa is lenne, nem?
 
Pedig az okostelefon felhasználók ezt teszik. És valljuk be, ez néha elég gáz dolog tud lenni – mert egyértelműen azt jelzi, hogy a vétel sokkal fontosabb, mint bármi más, ami körülöttük történik. Igaz történet következik: srác ül a buszon, kezében szifon, nyakig benne van a Twitterben, nem figyel semmire. Busz megáll, babakocsis anyuka szeretne felszállni, kétségbeesetten tekint a srácra, aki bár ott ül tőle 1 méterre, ügyet sem vet rá. Segítek a nőnek, busz továbbmegy, a srác néha felpillant a valóságba, majd ismét visszabújik a kibervilágba. Az egész helyzetből nem érzékelt semmit.
 
Hogy egy meglepőbb történettel is szolgáljunk: a 24 éves, vagy annál fiatalabb tinédzserek 10 százaléka szerint teljesen normális szex közben sms-t írni – áll az Advertising Age cikkében. Ez teljesen új fogalmat ad a multitaskingnak…
 
De ha te nem tartozol ebbe a 10 százalékba és érzékeled a való világot, van még remény számodra. Íme, nehány viselkedési útmutató és etikett szabály a CNN két újságírójától, Brenna Ehrlich-tól és Andrea Bart-tól.
 
Az étteremben
 
Ha kirakod az asztalra a mobilod, az olyan, mintha desszertet rendelnél: ha egyvalaki megteszi, a többiek is követni fognak. Pedig egy telefon nem passzol a tányérok és az evőeszközök közé. Ha pittyen a telefonod, mindenki más az asztalnál azon nyomban elkezdi majd stírölni a sajátját. Aki pedig nem, az egy furcsa szituációba kerül, ahol a többiek inkább a digitális világgal foglalkoznak, mintsem vele.  Ha tényleg fontos hívást vársz, akkor persze a közeledben lehet, de ilyenkor lehetőleg mellőzd a becsekkolást a Forsquare-en!
 
Az utcán
 
Az egy dolog, ha sétálás közben telefonálsz. (Bár a kutatások kimutatták, hogy ilyenkor sokkal nagyobb arra az esély, hogy baleset érjen. ) De ha tweeteket és Facebook postokat nézegetsz a zebrán, akkor már kihívod magad ellen a sorsot. Nem egy baleset született ilyen fajta gondatlanságból.
 
A tömegközlekedésen
 
A már említett példában is jól látszott, hogy az okostelefonos utazók nem érzékelnek sok mindent a külvilágból. Ez pedig veszélyes lehet egy olyan szituációban, amikor észnél kell lenni. Különösen veszélyeztetettek azok, akik metróval közlekednek. Biztosan nagyon vágysz már a felszínen lévő friss levegőre és térerőre, de várd meg legalább, míg felérsz a mozgólépcső tetejére!
 
Az autóban
 
A reggeli dugók és béna sofőrök amúgy is felbőszítik a vezetőket, minek tovább fokozni a helyzetet egy státuszfrissítéssel? Így is elég veszélyes a vezetés-mobilozás, nem kellenek új lehetőségek a balesetre.
 
Még sok példát lehetne találni, de a lényeg így is átjön. Amerikában már sokaknak késő, de idehaza van még remény. Érdemes egy hétig úgy tenni, mintha külföldön lennénk és kikapcsolni a push notifikációt és az automatikus értesítéseket. Ha gyalogolunk, az embereket lássuk ne a pixeleket! Ha vezetünk, a fákat és réteket nézzük, ne a kijelzőt! Ha egy barátunkat várjuk, keressük őt magát, ne a Facebook-os fényképeit! És ha egy kis idő után újra megnézzük az üzeneteinket, rá fogunk döbbenni, hogy nem maradtunk ki semmiből.
 
Persze az itt leírtak csak az érem egyik oldala, hiszen rengeteg hasznos és előnyös funkciója van az okostelefonoknak, melyekről szívesen írnék még, de a következő megállóban le kell szállnom… 
 
Nektek amúgy mi a véleményetek erről az egész jelenségről? 

A Social Media olyan, mint egy buli

2010.08.13. 12:55 - ad-renalin

Címkék: trendvekker közösségi média márka reklám

Már korábban is találkoztunk olyan analógiákkal, melyben a közösségi médiát egy hatalmas bulihoz hasonlították, ám Avi Savar, a Big Fuel Communications igazgatója most egy terjedelmesebb írásban is kifejtette eme gondolatot. Ezt tolmácsoljuk most nektek.
 
 
1. A social media egy gigantikus parti
 
Képzeljük el a közösségi webet úgy, mint egy óriási bulit. A terem egyik sarkában álldogál egy csapat anyuka, akik az oktatásról és a nevelési módszerekről elmélkednek. Egy másik sarokban régi egyetemi öregdiákok dumálnak és röhögcsélnek Will Ferrell legújabb vígjátékán. Bárhova is nézünk, különböző csoportok mulatják az időt, sztoriznak, aktuális dolgokról beszélgetnek. Mindegyik csoport keveredik valamilyen szinten a többivel, új „barátokat” fogadnak be a társalgásba. A legnépszerűbb pasi/csaj szavain pedig sokkal több ember csüng, mint bárki másén.
 
Ismerősen hangzik?
 
A social media a mai közösségek tökéletes képmása – és mi reprezentálhatná jobban a közösségi viselkedést, megoszlást, hierarchiát és befolyásoló erőt, mint egy buli?

Ennyi profitot hozhat a social media

2010.08.06. 13:30 - ad-renalin

Címkék: trendvekker közösségi média reklám roi

Bár már javában tombol a közösségi média láz Magyarországon is, sok márka még mindig kétkedve néz erre az új kommunikációs csatornára – akár úgy is, hogy közben már jelen van rajta. Üzleti vállalkozások lévén számukra a bevétel a legfontosabb, így valahol érthető a félelmük és szkepticizmusuk. Szeretnék tudni, hogy a közösségi médiába befektetett tőkéjük megtérül-e (ROI) valaha. A válasz: igen, mindenkinek megtérül valamilyen módon.
 
Azonban nem lehet egységesen vizsgálni őket, hiszen fontos a márka profilja. Míg a termék-központú márkáknak eladási csatornaként is működik a Facebook és Twitter, addig a többiek számára inkább kommunikációs eszközt jelentenek. Néhány cég számára a közösségi média marketingnek nincs köze a bevételekhez, számukra ez inkább megtakarítást és költségcsökkentést jelent – ügyfélszolgálati eszköznek tekintik, nem pedig eladási csatornának.

 
Így vagy úgy, hosszútávon csak profitálni lehet belőle. Íme, néhány meggyőző érv külföldről, melyek kézzel fogható eredményeket mutatnak: 
  • A Wetpaint/Altimeter tanulmánya megállapította, hogy azok az észak-amerikai vállalatok, melyek mélyen és széles körben használják a közösségi médiát, jelentősen felülkerekedtek vetélytársaikon – mind bevételben, mind nyereségben. A tanulmány azt is megállapította, hogy a legaktívabb közösségi kommunikátorok eladási mutatói +18%-al nőttek, míg a legpasszívabbaké -6%-al estek.
  • A turmixgépeket forgalmazó BlendTec megötszörözte az eladásait, mióta elindították a videómegosztó portálokon a humoros „Will it blend” videókat, amikben iPhone-tól a seprűnyélig mindent összeaprítanak.
  • A Dell 3 millió dollár (630 millió forint) értékben adott el számítógépeket a Twitteren.
  • Mint ahogyan arról már mi is írtunk, azzal, hogy a Ford 100 befolyásos bloggernek adta tesztelésre az új Fiestát, 37 százalékkal nőtt az Y-generáció körében az autó ismertsége az Egyesült Államokban.
  • A német szoftvercég, a Genius.com állítása szerint a közösségi hálókon lévő rajongóik 24 százalékánál van esély értékesítésre.
  • A Sony Vaio egymillió fontos bevételt tudott elérni Twitter oldalán keresztül.
  • A web host szolgáltató Moonfruit közösségi erőfeszítéseinek köszönhetően +300%-al nőtt a honlapjuk látogatottsága, illetve +20%-al az értékesítésük.  
Az, hogy a felsorolásban kissebb és nagyobb cégek egyaránt szerepelnek, minden hazai vállalkozás számára bíztató jel lehet. Persze ezek az eredmények nem egyik napról a másikra történnek, és szükség van egy jól átgondolt stratégiára, amihez érdemes tanácsadók és szakemberek segítségét igénybe venni!

10 érdekes tény a Facebook-ról

2010.07.23. 11:57 - ad-renalin

Címkék: trendvekker facebook közösségi média

1. A régi Facebook fejlécen Al Pacino szerepelt 
 
A 2007-es dizájnváltásig egy bináris kódokból kirajzolt arc volt látható az oldalon, melyről csak mostanában derült ki, hogy igazából Al Pacino.  David Kirkpatrick legújabb könyvében, melynek neve The Facebook Effect elárulta, hogy a fotót Mark Zuckerberg, a Facebook alapítójának egyik photoshoppos barátja készítette.
 
2. A korai szakaszban a Facebook fájlmegosztókén is funkcionált 
 
Bár nem szerepel a hivatalos idővonalon, a Facebook-nak korábban egy peer-to-peer, pontosabban friend-to-friend alapú fájlmegosztó funkciója is volt, melyet Wirehog-nak hívtak. A Zuckberg által megálmodott szolgáltatás 2004-ben indult és elvileg teljesen integrálódott volna a FB-ba, de a szerzőjogi problémák miatt 2006-ban végül leállították.
 
3. Kezdetben csak egyetemisták használhatták a Facebook-ot 
 
A Facebook-ot eredetileg amerikai egyetemek diákjainak szánták – hiszen Mark és a többi alapító is a Harvard egyik kollégiumi szobájából indították. A diákok a ".edu"email címükkel regisztrálhattak. 2006 májusában azonban szabad utat nyitottak a ".com" és a ".org" címet használó vállalatok számára is, melyek közt ott volt az Apple, a Microsoft, az Intel, az EA, a Pepsi és az Amazon is.  Végül csak 2006 szeptemberében vált mindenki számára – sulitól vagy munkahelytől függetlenül – lehetővé, hogy csatlakozzon a közösségi hálózathoz.
 
4. Húsvéti tojások a Facebook-on 
 
A húsvéti tojásnak, angolul "easter egg"-nek nevezzük az olyan üzeneteket, grafikákat, hanghatásokat vagy egy program viselkedésének szokatlan változását, melyeket viccként helyeztek el a készítők az oldalon. A Facebook-on már régebben is volt belőle. Akkor az egér bal gombjának nyomva tartásával fedhettünk fel érdekes szövegeket az ismerőseink adatlapján.
 
Aztán ott van a Konami Kód, amivel a mai napig érdekes fényhatásokat varázsolhatunk az oldalunkra. (Lépj be az oldalra: fel, fel, le, le, balra, jobbra, balra, jobbra, B, A, enter) És végül itt van a "Chris Putnam" trükk, ami a chatben eredményez egy jópofa húsvéti tojást. (írd be a chatbe, hogy :putnam: és nyomj entert.)
 
5. A "poke" kifejezés sosem lett tisztázva 
 
Bár a Facebook a súgóközpontban elmagyarázza a pókolás működését, arra nem tér ki, hogy valójában mit is jelent. A leggyakrabban "bökésnek" fordítják (nálunk is), de sokan a flörtölés egy formájával is azonosítják. Zickerbergtől egyszer megkérdezték, amire ezt válaszolta: „Úgy gondoltuk, hogy vicces lenne egy olyan funkció, aminek lényegében nincs semmi értelme. Úgyhogy mindenki azt gondol bele, amit akar. Mi nem tudunk választ adni rá.”
 
6. Egy átlagos Facebook felhasználónak 130 barátja van 
 
Neked mennyi barátod van? Egy átlagos felhasználónak 130 – áll a hivatalos sajtószobában, ahol többek közt az is kiderül, hogy az emberek 500 milliárd percet töltenek egy hónap alatt a Facebook-on. (Már az 500 milliós felhasználói statisztika is fent van.) Érdemes egy pillantást vetni a többi adatra is!
 
7. Étlap alkalmazás a Facebook munkatársak számára 
 
Akárcsak a Google-nél, a Facebook alkalmazottaknak is ingyen ebéd és uzsonna jár, melyet a Facebook Culinary Team készít. Ha egy munkatárs meg szeretné nézni, hogy aznap mi lesz a menü, csupán el kell indítani az "Ebédidő" nevű alkalmazást, melyben máris kedvére böngészhet a heti csemegék között. Logikus.
 
8. Mark Zuckerberg lódít az iskolai végzettségét illetően 
 
Ahogy azt a facebook.com/zuck oldalon láthatjátok, Zuckerberg "Harvard öregdiáknak" titulálja magát. De ez nem igaz, hiszen otthagyta a sulit, hogy a Facebook-ra tudjon koncentrálni és belevágjon a vállalkozásába. Mikor egy riporter rákérdezett erre Zuckerbergnél, azt mondta: „Ez így igaz. De sajnos nincs megfelelő opció az oldalon, hogy a kiesett diákok jelölni tudják magukat.” (Pedig ha valakinek, neki meg lenne rá a hatalma, hogy csináljon egyet.)
 
9. Kaliforniában minden második ember fent van a Facebook-on
 
A Facebakers adatai szerint Kalifornia a legnagyobb Facebook-os állam az USA-ban. Több mint 15,5 millió regisztrálóval az ott lakók 41%-a jelen van a közösségi oldalon, ami szinte az állam fél lakossága. A második legnagyobb bázis Texasban van, közel 9 millió felhasználóval, míg New York a harmadik a maga 8 milliós táborával.
 
10. 1 milliós Facebook-pulcsi az eBay-en 
 
Közel 1 millió forintért kelt el az a kapucnis pulcsi, amit az egyik Facebook alkalmazott az eBay-en árult. A méregdrága ruhára – melyen egy titokzatos Facebook jelvény látható – kb. 50 ember licitált.
 
via: mashable 

Fesztivállapot a márkáknál

2010.07.09. 12:47 - ad-renalin

Címkék: trendvekker reklám fesztivál közösségi média

Már javában dúl idehaza a fesztiválszezon, ami az embereknek remek szórakozási lehetőséget, a márkáknak pedig kiváló kommunikációs kapaszkodót nyújtanak. Az egész éves eseménysorozatot a Magyar Turizmus Zrt. idén a Fesztiválok Éve 2010 kampányban népszerűsít – meglehetősen intenzíven. Van microsite, Facebook oldal, Twitter profil, kültéri megjelenések, flyerek és katalógusok, hostess akciók, és egy –külön erre az évre kialakított –  hasznos Fesztiválnaptár is a Facebook-on. A MOL támogatásával ráadásul egy fesztiválbuszt is indítottak, aminek célja a sokszínű hazai turisztikai kínálat és a belföldi programok népszerűsítése. A fesztivállátogatók június utolsó napjától egészen október végéig 12 fesztiválon találkozhatnak a fesztiválbusszal, ami lényegében egy „találkozóhely, játszótér, információs pont és lounge egyszerre.” – írják a sajtóközleményben.
 
 
A djuice – profiljából adódóan – egy kicsit másképp közelítette meg a helyzetet: ők fesztiválozókat kerestek, akik csapatokba verődve végigbulizzák a fesztiválszezont és folyamatosan beszámolnak a velük történő érdekességekről – ezáltal is tartalmat generálva az egész időszakra. De nem pusztán ennyiről van szó. „A csapatoknak minden héten komolyabbnál-komolyabb kihívásokkal kell szembenézniük, hogy megszerezzék zsebpénzüket – amelyik csapat a legjobban teljesít és legtöbben lájkolják a feladatmegoldásaikat Facebook-on, 150 000 Ft-tal vághat neki a következő hétnek. A leggyengébb triónak egy buznyák nélkül kell kibekkelnie a következő hetet.” – áll az infó a központi oldalon.
 
Kísérteties hasonlóságot mutat a djucie kampányához a Népszabadság kezdeményezése, amiben fesztiváltudósítókat keresnek a NOLBlog lelkes olvasói között. A nevezéshez saját blogot kell indítani, majd képeket, videókat és beszámolókat feltölteni. A győztesek abban a megtiszteltetésben részesülnek, hogy a Nol.hu gyakornokai lesznek – ráadásul még a Szigetre is kiviszik őket.
 
Ezek a kampányok mind a közösség erejére építenek és túlmutatnak egy átlagos szponzoráción vagy fesztiválos megjelenésen. Ha van valakinek hasonló példája, azt szívesen vesszük a kommentekben. 

Tűzijáték, árvíz, Facebook-forradalom

2010.07.01. 08:25 - ad-renalin

Címkék: trendvekker facebook társadalmi célú viral

Néhány évvel ezelőtt a civil mozgalmak javarészt utcai tüntetéseket, petíciók aláírását, vagy csoportos akciókat jelentettek. Ha az emberek véleményt akartak formálni valamiről, csak hosszas szervezkedés, utánajárás és koordináció mellett tehették meg, kint az utcán. Aztán jött az internet, ahol minden könnyebbé, gyorsabbá vált – ám sokszor még így is nehéz volt az ügy mellé állni: bonyolult volt aláírni a petíciót, az emberek nem küldték tovább az ismerőseiknek, nem jutott el a megfelelő személyekhez, nem érdekelte a döntéshozókat, és még sorolhatnánk.
 
De mindez most megváltozni látszik. Egy új médiumnak köszönhetően már olyanok is kinyilvánítják a véleményüket, akik eddig nem akarták, vagy egyszerűen nem tudták. Hiszen ez az új médium erősebb, hatékonyabb és sokkal több mint a régi internet. Százszor gyorsabban terjed rajta a hír, ráadásul ismerőseink ajánlásával. Úgy hívják, hogy Facebook. Igen, a Facebook mindenhonnan ömlik ránk, az életünk része lett, ezt kár tagadni. Ha akarnánk, sem tudnánk figyelmen kívül hagyni, mert mostanában ott van mindenhol: az írott sajtóban, a tévében, a reklámokban, a boltokban, a baráti beszélgetésben és tulajdonképpen  bárhol máshol.
 
Vajon jó ez? Akadnak pro és kontra érvek, melyekre most nem térnénk ki, megírtuk/megírták már ezerszer. Egy dolog viszont biztos: óriási jelentősége van a nép akaratának kinyilvánításában, amely – bármilyen furcsán is hangzik – ma már egy „like” gombbal kifejezhető. Amit régen régen transzparensekkel és különféle indulókkal  akartak elérni, azt manapság már egy gomb megnyomásával is könnyűszerrel megtehetik. És ami a legjobb, hogy működik...
 
Működik, mert itt van ez a csoport, amely azt javasolta, hogy az augusztus 20-i tűzijátékra szánt közpénzt fordítsák az árvíz miatt bajba jutottak megsegítésére. Mindenki hallott róla, tele volt vele a sajtó. Idáig 241 ezer ember csatlakozott hozzájuk, ám a számuk szinte másodpercenként növekszik (átlagosan kb. 5-el). Hogy mit jelent ez? Azt, hogy már nem lehet őket figyelmen kívül hagyni. A döntéshozók nagy része is fent van Facebook-on, így a szemük láttára duzzadt hatalmassá a néptömeg.  Ezeknek az embereknek egy nagy része  már tisztában van a közösségi média erejével.  Így eshetett meg, hogy Békéscsaba, Győr, Fehérgyarmat, Mátészalka, Miskolc és Pécs is lemondta az ünnepi tűzijátékot, Budapest pedig – a tegnapi döntés után – egy jóval szerényebbet rendez meg.
 
Ezt írta a Népszabadság Online: "Nagy Anna a kormányülés utáni sajtótájékoztatóján emlékeztetett, egy civil kezdeményezés keretében merült fel annak gondolata, hogy az augusztus 20-i tűzijáték költségeit az árvízkárosultak javára fordítsa a kormány. [...] Mint mondta, a kormány egy különleges nemzeti ünnepet akar szervezni, amelynek legfőbb üzenete nemcsak a közös ünnepé lesz, hanem az is, hogy "ez egy olyan lehetőség, amelyben még inkább megmutathatja az egész ország, hogyan lehet összefogni az árvízkárosultak érdekében."
 
Ennek tükrében kijelenthetjük, hogy még ha nem is érte el teljesen a célját, meglett az eredménye egy olyan nemes kezdeményezésnek, amit csupán pár ember indított el, alig másfél hete.  És a legszebb az egészben, hogy „a neten szokatlan egyetértésben kommentelnek az emberek” – világít rá a HVG.hu. Rég láthattunk már ilyen nagy összefogást. Bár vannak olyanok is, akik ellen-csoportot indítottak és a tűzijáték megszervezését támogatják. Ők jelenleg körülbelül ezren lehetnek, de természetesen bárki csatlakozhat hozzájuk. Megvan hozzá a  lehetőségük, és ez nagyon fontos.
 
Lehet, hogy apáink és nagyapáink csak mosolyognak rajtunk, de azt ők sem vitathatják, hogy új kor küszöbén áll a magyar internetes társadalom. Kezünkben a lehetőség, hogy gyorsan, egyszerűen, békésen és arcunkat vállalva vonuljunk fel a kibertérre, hogy zászlók helyett profilunképünket lengessük a jó cél érdekében. És, hogy mindez hová fog vezetni? Nem tudhatjuk biztosan, de mindenképp érdekes lesz figyelni… Viva La Facebook!