Kiborg lesz-e a mai userből? Novák Péter interjú.

Milyen lesz a képernyő jövőre? Hogyan fogunk vásárolni pár év múlva? Megeszi-e az emberi kapcsolatokat a virtuális barátkozás? Kiborg lesz-e a mai userből? Erről beszélget az ad:renalinnal a magyar net egyik legismertebb szakmabelije, Novák Péter.

novak.jpg
Mennyit lógsz a neten naponta, ha mindent beleszámolsz?
Szerintem olyan 6-7 órát, e-mail, cikkek, social, mindent beleértve.

 

Emellett mennyi időd marad a valós emberi kapcsolatokra?
Azért a 24 óra elég hosszú is tud lenni. Ha az ember jól beosztja, marad idő családokra, barátokra, mozgásra,  kirándulásra, utazgatásra… de persze mindig ott van az internet ekkor is, ha máshol nem, akkor az ember mobiltelefonján.

 

Szóval, az intenzív netezés nem „öli” a barátságokat?
Nem, privát szinten ennek csak az előnyét látom. A barátaimmal napi szinten vagyok kapcsolatban, megy a levlistázás és sokkal könnyebb így összehozni a személyes találkozásokat is. Nálam ez egyáltalán nem úgy zajlik, hogy „jajj, az ember folyton a gép előtt ül, és nincs ideje személyes kapcsolatokra”. Az én korosztályomból kikerülő baráti körömben épp az ellenkezője történik, intenzívebbé teszi az emberi kapcsolatokat. A közösségi médiának is az előnyeit élvezem, mert így sokkal többet tudok azokról, akikkel egyébként ritkán találkozom. És amikor találkozunk, már tudom róla, hogy mit gondol a világról, két hete beteg volt, esetleg külföldön nyaralt… sokkal közelebb érezhetjük magunkat így a másik emberhez. Az internet nem helyettesíti, de nagyon jól kiegészíti a személyes kapcsolatokat.

 

Vannak már hétköznapi rutinjaid a neten? Bankolsz, foglalsz jegyet vagy vásárolsz?
A bankolás és jegyfoglalás az interneten, a bevásárlást inkább úton-útfélen végzem, bár ami nem élelmiszer, az egyre inkább szintén a neten.

 

Vannak statisztikák arról, mennyire nyert teret az internetezés a napi életben?
Szépen növekednek az online aktivitások, ez tisztán látszik. Hírfogyasztás, szórakozás, kapcsolattartás, ügyintézés, vásárlás már nehezen elképzelhető internet nélkül. Az is izgalmas folyamat, ahogy a desktopos használat kiegészül illetve áttevődik mobilra. Ez nyilván egy hosszabb menet: a desktopos mellé fokozatosan jön fel a mobilhasználat, sőt, bizonyos területeken lassan kezdi megelőzni, vagy akár le is válthatja. Az előrejelzések szerint akár 2015 második felére azonos szintre kerülnek a mobil és a desktopos szolgáltatások. A folyamat meglehetősen komoly üzleti fejtörést okoz: reklámszempontból a mobilon jelenleg jóval kevesebb pénzt lehet keresni, mint desktopon.

 

Akkor egy év múlva mindent mobilon intézünk majd?
A technológiai ugrásnak az egyik platformról a másikra több feltétele van. Ma korán sincs minden weboldal felkészülve arra, hogy megfelelően megjelenjen mobil eszközökön, mert rosszul felépített, nagyítani kell rajta, stb. Másrészt, aki mobilon, kis képernyőn netezik, ma még csak akkor teszi, ha azonnal meg akar nézni valamit, pl. ellenőrizni egy árat, vagy válaszolni egy e-mailre, posztra. Az elmélyültebb böngészés, hosszabb videós tartalmak fogyasztása inkább nagyobb képernyőn történik.

 

Épp erre lenne jó a tablet, a reklámozók mégis kevéssé használják. Vajon miért?
Ma négy képernyő platform létezik: az otthon már egyre inkább háttérbe szoruló desktop, a munkában és otthon egyformán alkalmazott alapeszköz, a laptop, a mobil, amit mindenhová magunkkal hurcolunk , és a gyorsan terjedő táblagép. A tablet ugyan mobilis, de használatához kissé komfortosabb környezet kell, mint a mobilunkhoz, amit bárhol a zsebünkből előkapunk. A táblát zsúfolt tömegközlekedésen nem nagyon tudod elővenni, és utcán sem igazán. Ezért a mobil bár kisebb, a reklámozók számára jobban jobban definiálható, mikor van használatban.

 

Mindebből nem arra lehet következtetni, hogy újra kell gondolni az online reklám fogalmát?
A megvalósítás terén nyilván alkalmazkodni kell a reklámnak az új platformokhoz. Itt vannak például az ingyenes, letölthető mobil alkalmazások, amelyek célirányosak, jól működnek, és így speciálisabban lehet megközelíteni a fogyasztókat reklámüzenetekkel. Ezeket egyre inkább használják a hirdetők, de a régóta használt reklámeszközök ettől függetlenül ugyanúgy megmaradtak. Beérett a social média, mely komolyan átalakította a reklámozást, többek között csapást mért a márkasite-okra, melyek használata nagyon visszaszorult. A digitális média és reklámozás folyamatosan átalakul, ezért is olyan izgalmas.

 

A hirdetői oldal mennyire tud alkalmazkodni a display forradalomhoz? Úgy tűnik, eddig tudtuk, hogy mit kell csinálni: ide egy sajtóhirdetés, oda egy tv spot, amoda plakát, de most mintha lenne egy kis bizonytalanság.
Abszolút. Persze a tekintetben nagyon komoly fejlődés történt az elmúlt 15 évben, hogy a reklámozók mennyire fogadják el és hogyan használják a digitális platformokat. Ha összehasonlítjuk például az Effie-re pályázó anyagokat a pár évvel ezelőttiekkel, azt látjuk, hogy anno a sikeresnek vélt kampányok mind offline kampányok voltak, néhány online kiegészítéssel. Ma viszont nagyobb hangsúlyok tevődnek az online-ra. Egyre inkább készségszinten kell tudni tehát használni és használtatni az online területet a reklámban, ami a fiatalabb munkatársaknak, akik ebbe születtek bele, sokkal jobban megy, mint a vezetőknek, akik számára sok esetben ez idegenebb világ.

 

Hol képezhetik ki magukat erre?
Számos márkatulajdonos működik úgy, hogy nem magyarországi a döntéshozatali procedúra. Így könnyebben importálják a külföldön már bevált új online és digitális módszereket, ami abszolút jó hatással van az itteni tendenciákra. Fontos, hogy a hazai munkatársak is ellessék azokat az ismereteket, amelyek előre viszik a hazai online marketinget. Kell tehát a céges képzés, de az önképzésre talán még nagyobb szükség van, mert a hozzáférhető tudás megszerzése végső soron az egész hazai digitális élet fejlődését is támogatja.

 

Ha az utóbbi időkből ki kellene emelni az online marketing piacon valami jelentőset, mi jutna az eszedbe?
Szerintem az online piacon az elmúlt időszak legérdekesebb eseménye a Jófogás és az OLX, a volt Apród apróhirdetési oldalak elképesztő harca. Két olyan termékről van szó, amelyek ingyenes szolgáltatást nyújtanak, mégis az elmúlt 2-3 évben elképzelhetetlen nagyságrendű pénzt öltek bele abba, hogy eldöntsék, hogy ezen a piacon melyikük az első. Ha megnézitek, milyen intenzitással és erőbedobással csapnak össze, nyilvánvaló, ehhez foghatót talán még soha nem láttunk itthon.

 

Online videófogyasztás?
Igen, folyamatosan nő, ez is egy erősödő trend a neten. Nagyon kíváncsi vagyok, eljutunk-e arra a pontra, amit például a lengyel piacon már érezni lehet: a videóreklámozás iránt akkora a kereslet, hogy nincs elég inventory a videóra tervezett reklámok befogadására. Szerintem felsorolni sem lehet azoknak a cégeknek a számát, akik itthon is alig várják, hogy nagyobb legyen a kereslet, mint a kínálat a videószolgáltatásban.

 

Az elmúlt két-három évben úgy tűnik, a hazai cégek is kezdik komolyan venni a social médiát.
A közösségi média valóban nagyon megerősödött, jelen működési formájában beérett. Kezdetben az ügynökségük javaslatára kezdtek vele foglalkozni komolyabban az ügyfelek. El kellett magyarázni, mi a Facebook (és sok más social media szolgáltatás), hogyan működik, miként lehet használni. Az, ami régen „adatbázis építés” címén futott (e-mail gyűjtés, egyebek), pár éve átváltott like gyűjtésbe. Jött a sokkoló felismerés, hogy foglalkozni kell a „rajongókkal”, mert azonnali visszajelzést kaphatunk, interaktívan kommunikálhatunk velük. Gyorsnak kell lenni, aktuálisnak. Heti egyszer kitenni valamit, amit valaki előtte egy hétig fogalmazott, édeskevés. Reagálni, lépni azonnal – ez a közösségi média lényege. Ahol ezt komolyan veszik, ott van már erre külön szakember, talán egy egész csapat és infrastruktúra, hogy a gyakorlatban is működhessen, naprakészen, sőt, akár percre készen. Ki-ki megtalálja idővel azt a hasznosítási módot, ami igazán hatékony lesz, legyen az ügyfélkapcsolatok, értékesítés, promóció, márkázás.

 

Tekintsünk egy pillanatra a kényernyő jövőjébe. Te hogyan látod? Google Glass?
Nem volt még a kezemben, de értelemszerűen érdekelnek az ilyen fejlesztések is, bár ez a konkrét eszköz számomra nem igazán jön be. A kiborg világ nekem ebben a formában már sok. Túlzásnak érzem a valós és a virtuális világ ilyen mértékű, folyamatos mixelését, egyébként is gondolj bele, milyen hülyén néznének ki az emberek az utcán a fejükön ezzel a cuccal. Azt viszont magam is vallom, hogy a mostaninál szélesebb körben fogunk tudni használni különféle okos képernyőket és hálózatra kötött, egymással kapcsolatban lévő eszközöket. De remélem, kiborgokká azért nem válunk.


© AD:renalin 2014 Havasi Raymond

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr646578979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása