Reklámok a filmekben

Az emberek többsége szinte azonnal csatornát vált, mihelyt egy reklámblokk megszakítja kedvenc műsorát vagy filmjét. De mi van akkor, ha magában a műsorban van a reklám? A termékelhelyezés mára teljesen beszőtte magát a külföldi megaprodukciók, valóságshow-k és szappanoperák világába. A PQ Media adatai szerint az USA-ban 2009-ben 3,61 milliárd dollárt költöttek ilyenfajta reklámozásra. 2010-re pedig 20 százalékos növekedést vár e területen, ahol a költés elérheti akár a 7,5 milliárd dollárt. De mit is jelent pontosan a termékelhelyezés?
 
Termékelhelyezésnek (angolul product placement) nevezzük azt, amikor a televíziós műsorokat, játékfilmeket és videojátékokat szponzoráló cégek valós termékei nem jól azonosítható reklámblokkokban jelennek meg, hanem részt vesznek a műsornak vagy filmnek a cselekményében. Ilyenkor a szereplő jól látható módon használ, illetve kerül kapcsolatba bizonyos termékkel és márkákkal.
 
Bár a legtöbb szakirodalmi forrás 1982-re, az „E.T., a Földönkívüli” bemutatására teszi az első termékelhelyezést, valójában már sokkal korábban 1927-ben tetten érhető volt a Szárnyak című filmdrámában, ahol a – mai napig létező – Hershey’s csokoládémárkát népszerűsítették. Az első videojátékos megjelenés is nagyon korán, az 1984-es Action Biker nevű játékban volt, ahol a Skips chips tűnt fel újra meg újra.
 
De vajon miért hagyják az alkotók, hogy a márkák a saját szellemi termékükbe is belefurakodjanak? A válasz egyszerű: ezzel a módszerrel lehet a legkönnyebben támogatókat találni az egyre drágábbá váló produkciókhoz. A videojátékok esetében ráadásul még pluszt is ad az élményhez, mivel a virtuális világ így jobban közelít a valósághoz. De nézzünk meg néhány példát a termékelhelyezésekre! Meg fogtok lepődni, hogy mennyi lehet egy filmben.
 
Austin Powers – Pepsi, Starbucks
Számkivetett - FedEx and Wilson
Men in Black II - Ray-Ban sunglasses, Mercedes Benz, Sprint, Burger King
Vissza a Jövőbe II - Pepsi, Coca-Cola, Nike, Pizza Hut
Pókember - Carlsberg, Dr Pepper
Iron Man - Burger King
James Bond (Halj meg máskor) - Visa, Avis, BMW, Aston Martin, Smirnoff, Heineken, LOreal, Ericsson
Sziget - Xbox, Cadillac, Budweiser
Transformers - Panasonic, Apple, HP, Porsche, eBay, Burger King, Chevrolett, Cadillac, Hummer, GM, Pepto Bismal (itt van egy szemléltető videó)
 
 
 
De vajon mi a helyzet Magyarországon? „A némileg kaotikus helyzetet kihasználva, a kilencvenes évek elején a hazai sorozatokban csak úgy burjánzott a termékelhelyezés, elég a Kisvárosra vagy a Família Kft.-re gondolni. A médiatörvény 1996-ban aztán véget vetett ennek. Ugyan ebben nem jelent meg a termékelhelyezés kifejezés, de a burkolt reklámot egyértelműen megtiltotta. Látva az esetleges hiányosságot, és hogy a termékelhelyezés nem minden esetben burkolt reklám, az ORTT egy évvel később kiadott egy határozatot, amely szerint „termékelhelyezés fikciós műfajokban (mozi- és tévéfilmekben), pénzmozgás nélkül, az életszerűség mértékéig fogadható el”. – írja Papp Váry Árpád a Marketing & Média 2008-as számában.
 
Az EU a technológiai és reklámipari változásokhoz igazodva 2007-ben felülvizsgálta az 1997-es „televíziózás határok nélkül” irányelvet. A jogszabályt éppen a változások miatt keresztelték át „audiovizuális médiaszolgáltatások” irányelvre, amelynek hatálya így kiterjed például az interneten közvetített televíziós programokra is. Az EP csak szigorú feltételekkel és csak bizonyos műsoroknál, de engedélyezné a televíziós termékelhelyezést. Tilos lenne ezzel a hirdetési módszerrel élni híradásokban, ismeretterjesztő, illetve gyerekműsorokban és tanácsadási programokban. A műsor elején és végén, valamint a reklámszünetek után fel kell hívni a nézők figyelmét arra, hogy az adott programban termékelhelyezéssel találkozhatnak.
 
Vannak, akik betartják ezeket az előírásokat és vannak, akik kevésbé. Mai hír, hogy a Az NMHH levetette a Diplomavadászt a Duna Tv műsoráról mivel a médiahatóság szerint tiltott termékelhelyezések vannak benne - írja az Index. „A sorozatban például mindenki Audival, de legalábbis Volkswagen Passattal járt nemtől, kortól és társadalmi státusztól függetlenül, és mindig mindenkinek csak az óbudai Symbol étterem jutott eszébe, ha éhes lett.”
 
 
Kevés olyan szakember van, aki tájékozottabb lenne a termékelhelyezés témában, mint Marco Di Gioacchino, a MirriAd értékesítési alelnöke, aki a BrandFestival alkalmából érkezik Budapestre. Érdemes lesz meghallgatni az előadását! 

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr792685324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása