Webkutatás közösségi módra

Egy új termék  bevezetése a piacra mindig kockázatos vállalkozás. A termékkel kapcsolatban várható első fogyasztói reakciók nagymértékben befolyásolhatják a termék jövőbeli sorsát. Ezért a vállalatok rendszerint előzetes kutatásokat készítenek, melyekből rengeteg információt nyernek a fogyasztói oldalról. A módszertan sokféle lehet, kezdve a fókuszcsoportos vizsgálattól, a telefonos megkérdezésen át egészen a meglévő adatbázisok elemzéséig.
 
Ám ezen módszerek egyike sem jelent 100%-os biztosítékot arra, hogy a  való életben is megállja majd a helyét a termék. A történelem során számos bakit láthattunk már, ahol az előzetes kutatással ellentétes eredmények születtek. Ott volt például a Coca-Cola Company New Coke üdítője, melyet a 80-as évek elején vezettek be, hogy megállítsák a Pepsi térhódítását. A fókuszcsoportos kutatásokon vakteszteket végeztek több százezer fogyasztón, akik szerint „új csillag született”, hiszen sikerült jócskán a Pepsi felé kerekedni az ízpreferenciákban.A termék mégis óriásit bukott, mindössze 79 napot élt meg, mielőtt visszavonták.
 
De van ellenpélda is, amely a Red Bull bevezetéséhez fűződik. Az előzetes tesztelések során az emberek rettenetes ízűnek és gusztustalannak minősítették a terméket, valamint azt ajánlották az ötletgazdának, Dietrich Mateschitznek, hogy ne vágjon bele a bizniszbe. Ám a férfi nem hallgatott a kutatókra, piacra dobta a Red Bullt 1987-ben. Azóta milliomos.
 
Ezek a példák is azt igazolják, hogy hatalmas igény van a pontos, jól értelmezhető és az életben is jól működő kutatásokra. A web és a közösségi média elterjedésével szerencsére hatalmas lehetőséghez jutottak a piackutatók, akik közül sokan innovatív módszereket is kifejlesztettek. Sándor Szabolcs, a Karmamédia alapítója szerint az online közösségek duplán hatékonyak lehetnek: egyrészt a világ legnagyobb brainstorming potenciálját jelentik, másrészt a fókuszcsoportos kutatások helyett valódi alternatívát kínálnak a kutatóknak is. Az adatok ott vannak körülöttünk: blogokban, hozzászólásokban, közösségi oldalakon, fórumokban.
 
A válság hatására csökkent az ilyen tevékenységekre fordítható büdzsé, ám új megoldások és piackutató cégek akadnak bőven.  Ott van például Tom H.C. Anderson által elindított Anderson Analytics, amely 2005 óta online területen teljes körű kutatási szolgáltatást és újgenerációs menedzsment tanácsadást folytat. Ők készítik a marketingszakma számára irányadó „Marketing Trend Riport” (MENG), valamint a „Fiatalok Fogyasztási Szokásait” (GenX2Z) elemző kutatásokat. A „21. század kutatási cowboyának” becézett szakember az idei BrandFestival előadójaként a marketingkutatás világáról, új platformokról és indikátorokról fog beszélni. Aki teheti, ne hagyja ki! 

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr892685323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása