Tudatalatti Marlboro-reklám a Ferrarikon?

Kedves olvasó!
 
Válaszolj őszintén a következő kérdésre! Téged ez a Ferrarin lévő vonalkód arra ösztönöz, hogy rágyújtsál egy Marlboro cigarettára? Brit orvosok szerint minden bizonnyal igen. A szakemberek váltig állítják, hogy a Ferrari ezzel a megjelenéssel megszegte a dohánytermékek reklámozásáról szóló törvényt, mégpedig súlyosan.
 
 
Mint köztudott, a Forma 1-ben már jó ideje tilos dohánytermékeket reklámozni – pedig a sportágnak korábban rendkívül erős üzleti kapcsolata volt a gyártókkal. A márkák eleinte megpróbálták kihasználni a kiskapukat, hogy továbbra is a rajongók fejében – de legalábbis a szemük előtt – maradjanak. Így történt meg például, hogy a Jordan istálló autói, melyeket régebben a Benson & Hedges cigi támogatott, 1997-ben új festést kaptak, amin a Bitten & Hisses felirat volt látható. A tilalom ellenére a Marlboronak is 2011-ig szóló szerződése van a Ferrarival, melyet még 2001-ben kötött, és ami évente 1 milliárd dollárt hoz az istállónak. A csapat nevében is ott szerepel a márka: Scuderia Ferrari Marlboro.
 
 
A mostani botrányt az váltotta ki, hogy a szakemberek szerint a vonalkód, ami a Ferrari kaszniján, valamint Fernando Alonso és Felipe Massa ruháján és sisakján látható, egyértelműen egy a Marlboro dobozára emlékeztet. A brit 'Royal College of Physicians' tagja, John Britton a következőket mondta: „A vonalkód úgy néz ki, mint a Marlboro doboz alsó része. Megdöbbentem, amikor láttam, a gyártó egyértelműen feszegeti a határokat. Ha megnézzük, hogy az elmúlt években hogyan formálódott ez a vonalkód, akkor látszik, hogy rejtett reklámról beszélhetünk.” A dokik felszólították a brit és spanyol kormányt, hogy vizsgálják ki a rejtett reklám kérdését és, hogy az ügy lezárulásáig tiltsák be a televíziós közvetítéseket.
 
 
A Ferrari és a Marlboró szóvivői persze agyament hülyeségnek titulálták a feltételezést: „A vonalkód nem része semmiféle rejtett reklámkampánynak, csupán az autó designhoz tartozik. Felesleges több időt pazarolni erre fiaskóra, nonszensz dolog az egész”
 
A tudatalatti reklámozás egyébként nagyon is létező dolog – írja a The Times az üggyel kapcsolatban. Ez a mechanizmus azoknál a márkáknál működik, amelyek annyira ismertek, hogy csupán a rájuk emlékeztető, apró motívumok is eszébe juttatják a fogyasztóknak a terméket. Ebben az esetben a vonalkód, a piros, fehér és fekete színek emlékeztetik a nézőket a doboz aljára – márpedig ezek a szimbólumok tetemes ideig láthatók a közvetítések alatt.
 
A brit tudósok talán elvesztették a realitásérzéküket, de azért van némi igazság abban, amit a Marlboro trükkös kommunikációjáról állítanak. Elég csak körbenézni Budapest utcáin, ahol óriásplakátok és CLP-k tömkelegén bámul ránk a macsó Marlboro Man, aki bár farmert és inget reklámoz, mégis minden dohányzó embernek a cigit juttatja eszébe. Ne gondolja senki, hogy egy dohánygyártó multinak olyan hatalmas biznisz ruhákat árulni. Csak azért csinálják, hogy ott maradjanak az emberek fejében – természetesen a dohányzó emberek fejében.
 
Ti mit gondoltok erről a Forma1-es ügyről? Szerintetek hülyeség a vád?

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr592685187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása