Tedd sikeressé az iPhone alkalmazásod

 
Az iPhone-ra készült alkalmazások tárháza olyan széles, hogy szinte már mindenre akad egy „világmegváltó” kis program. Ha szeretnénk chatelni a buszon, horgászni a metrón, kalóriát számolni az ebédlőasztalnál vagy billiárdozni egy unalmas meetingen, akkor mindezt könnyedén megtehetjük. Igen ám, de vajon hogyan lehet észrevehetővé, majd sikeressé tenni egy alkalmazást a kb. százezer meglévő iPhone App közül?
 
Rövid összefoglalónk következik Beth Synder Bulik, az Advertising Age riporterének eheti cikkéből.
 
Légy proaktív!
 
Természetesen azzal, hogy elkészíted az alkalmazást, még nincs vége a munkának, sőt, ekkor kezdődik csak igazán. Mivel minden iPhone felhasználónak lehetősége nyílik kommentet (review-t) írni és pontszámot adni az AppStore-ban lévő alkalmazásokhoz, ezért ezek a vélemények nagyban meghatározhatják a többiek ítéletét – a letöltéseidet, így a listán lévő helyezésed. „A legfőbb cél egy alkalmazás életében, hogy minél hamarabb bekerüljön a TOP10-be az iTunes Store-ban” – mondja Alan Warms, az Appolicious közösségi- és alkalmazás értékelő portál igazgatója. „Elébe kell menned a dolgoknak, jó értékelést kell szerezned, és szóbeszédet kell generálj.” De vajon miként?
 

A mobilalkalmazások világa folyamatos fejlődésen megy keresztül, így nehéz megtalálni a legjobb „szakértőket” és bírálókat, akik véleményezhetik a programodat. Persze számos informatikával és tudománnyal foglalkozó hírportál létezik, de ezeken csak részben tudnak az alkalmazásokkal foglalkozni. Az igazi befolyása a specializálódott alkalmazás-szemléző oldalaknak van, melyekből mára számos kinőtte magát a blog/fórum státuszból. (Példákat találhattok az eredeti cikkben.) Ezek az oldalak önmagukat „szakértőnek” nevezve hatalmas irányító erővé váltak, tehát érdemes őket direktben megszólítani még a legelején. Az Apple szerencsére engedélyezi, hogy az alkalmazás publikálása előtt mintegy 100 felhasználóval tesztelhessük a béta verziót, így lehetőségünk nyílik proaktívan megszólítani ezeket a gócpontokat és a főbb véleményvezéreket. Ha mindez sikerül, akkor már jó úton haladunk.
 
Ők beszéljenek, de te kontrollálj
 
Persze nem csak ezek a tematikus oldalak befolyásolhatják a felhasználókat, hanem az átlagos hozzászólók is, akikből valószínűleg jóval több lesz, mint hivatásosból. Akár egyetlen felhasználói komment is elindíthat egy olyan lavinát, amely több száz – az alkalmazás szempontjából irreleváns – hozzászólást generálhat. Ez az üres fecsegés pedig nem tesz feltétlen jót az app-nek. Ezért a márkáknak arra van szükségük, hogy párbeszédet alakítsanak ki a fogyasztókkal és rajongókkal, és irányítsák az eseményeket: adják nekik oda, az alkalmazást, majd lépjenek velük újra kapcsolatba és kérjék meg őket, hogy írjanak egy-egy véleményt.
 
A visszajelzés eszközei
 
Nem csak a dicsőítő és pozitív kommentek tehetnek jót az alkalmazásodnak. Sokszor a kritikus (de ésszerű) vélemények is sokat segíthetnek a felhasználói elégedettség szempontjából. Hiszen a bíráló vélemények fontos információ hordozói, melyeket felhasználva akár más irányba is terelhetjük a fejlesztést (upgrade). Remek példát láthattok erre az Adage cikkében az Avis autókölcsönző alkalmazásáról. „Mindenképpen figyelj a reakciókra, és változtass, ha szükséges. Persze azért nem árt, ha az eredeti tervet is szem előtt tartod” – mondta Jeff Maling, az Avis app fejlesztőjének igazgatója.
 
Vegyük át újra, mire is kell figyelned:
 
·         Ismerd a befolyásolókat
·         Szólítsd meg idő előtt a hozzászólókat
·         Vond be a már meglévő márka-rajongóidat
·         Légy elérhető és megközelíthető
·         Vadássz az értékes és építő jellegű hozzászólásokra
 
És, hogy mindez miként működik a gyakorlatban? Olvassátok el az Adage cikket, melyben egy „Bevásárlóközpont Térkép” alkalmazás történetét követhetitek nyomon az ismeretlenségből az AppStore nr. 1 helyezésig.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://adrenalin.blog.hu/api/trackback/id/tr412684796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oligan (törölt) 2009.12.08. 14:21:16

Köszi a cikket. Elolvastam az eredetit is, hasznos volt.

Amúgy elvileg kb. 80-90 ezer iphone és ipod touch felhasználó van Magyarországon. Ennek tükrében én nem értem, hogy miért van csak maroknyi magyar alkalmazás, simán készíthetnének többet is - reklám célzatút meg még inkább. Ott van pl. a külföldi Pizza Hut-os app. www.youtube.com/watch?v=Ojw8I1CFu-w
Rohadt jó. Nem hiszem, hogy idehaza nem vennénk hasznát. Nagyon szeretném a Hutot, és rendelnék is tőlük ha megcsinálnák.

Omyg 2009.12.09. 12:21:13

Szeretem az Adage-et, csak az a baj, hogy sokszor nincs időm/energiám , hogy végigolvassam a szofisztikált angol nyelvű cikkeket. Szóval szerintem jó ötlet, hogy egy kis összefoglalót írtok. Thx! :)
süti beállítások módosítása